Revija Joker - S polno paro naprej

ČLANKI
stranka » članki » vedež » S polno paro naprej
...
Kaj se zgodi, če informatiko in umetna vesolja, ki jih ustvarjamo z elektroniko in so temelj vsakega znanstvenofantastičnega dela, zamenjamo z urnimi mehanizmi in paro? Tedaj nastane steampunk. Quattro z lopato nameče premog v kotel in se ga v oblaku dima odpelje raziskovat.

Steampunk ni pritegnil širokih ljudskih množic, saj je običajne fantastike vajenemu človeku, kakor se paradoksalno sliši, preveč neverjeten. Vemo, kako se je odvijala zgodovina, in alternativni pogled na svet se rad umakne pred zgodovinskimi dejstvi. A tisti, ki zmorejo preskočiti pregrado krute realnosti, tu najdejo samosvoj užitek, Steampunk je namreč ultimativna retrofantazija. Je hvalospev 'nazadnjaštvu', ki se ne ustavi pri kasetah VHS, osembitnih igrah, piflarskih očalih in cunjah iz pradedkove omare, marveč preteklost spiše nanovo. Gre za alternativni tok zgodovine, kot smo se ga dotaknili v vedežu v Jokerju 175, ali celo za nove svetove, ki so preskočili kako stopničko tehnološkega razvoja.
Zgodovinarji in futuristi se strinjajo, da se mora za izvedbo določenih izumov ali družbenih sprememb izpolniti več dejavnikov. Leonardo je sanjal o letečih strojih, a delujočega primerka kljub svoji genialnosti ni mogel izdelati, ker tehnologija, ki bi mu to omogočila, ni obstajala. Pa ne le tehnologija: znalci menijo, da mora biti ves ustroj družbe pripravljen na kvalitativni preskok, ki bi ga prinesla 'prelomna' tehnologija. Da ponazorim: ko je Microsoft leta 2001 predstavil tablice kot prihodnost računalništva, smo skomignili. Devet let kasneje je Apple razkril ipad...
Ravno z idejo drugačnega poteka zgodovine se poigrava steampunk. Vendar ni dovolj, če zgodovinskemu ali fantazijskemu liku daš moderno orodje ali orožje. Le-to se mora do neke mere pokoravati tehnološkim značilnostim takratne dobe. Še več: naprava mora vsaj biti navidez verjetna, dokler ne vpletaš kozmične energije ali artefaktov iz vesolja.

Steampunkovska umetnost ne skriva grandioznosti. Prevladujejo črni, sivi in rjavi odtenki, torej barve premoga, kovine in strojenega usnja – prav tisto, kar definira parno dobo. V glavni vlogi je seveda mašinerija, ki je večja, močnejša in bruha več dima kot karkoli iz resničnega življenja. Kajpak je sposobna fantastičnih dejanj, ki jih dostikrat ne zmorejo niti moderni stroji. V svetu, kjer je tehnologija presegla samo sebe, je mogoče vse!

S polno paro naprej objavljeno: Joker 235
februar 2013