Revija Joker - Novi japonski Godzila

ČLANKI
stranka » članki » slikosuk » Novi japonski Godzila
...
Sneti se ozre navzgor med velemestne stolpnice in uide mu sraga urina. Nad njim se razpenja kot fuzbalsko igrišče velika danka bajeslovnega pošastina, ki ga daje huda lijavica! Na srečo gre le za sanje, ki jih je spodbudil film Shin Godzilla. Fju.

Tri leta minevajo od drugega hollywoodskega filma z orjaškim nadbitjem Godzilo, ki za razliko od onega z Matthewem Broderickom in t-rexovsko po­šast­jo ni smrdel. Še več, uspešni zahodni reboot je spočel širši univerzum MonsterVerse, ki se je nadaljeval s Kong: Skull Islandom. Vanj čez čas prideta Godzilla: King of the Monsters in Godzilla vs. Kong. Hkrati pa je nanovo spodbudil zanimanje za 'kralja monstrumov' doma na Japonskem, zato je lastnik iz­virne licence Toho poskrbel za vnovičen štart franšize. Njen enaintrideseti del je Shin Godzilla ('shin' pomeni 'nov'), za fud­žijamske razmere visokoproračunski celovečerec, ki na krilih Evangelionovega režiserja ter scenarista Hideakija Anna prinese bistveno drugačen slog in estetiko od Američanov.

Premier v delovnih cotah prebivalstvo miri z nepreverjenimi podatki, s čimer film pokritizira splošni odziv politike v takih primerih.

Sayonara, Shibuya 
Težava je klasična: iz morja v Tokio prilomasti 'Gojira', ki se ga je treba znebiti. (O sami kreaturi smo velik članek napisali v Jo­kerju 250, kjer najdeš vse o njem.) Že pri tem naletimo na ne­zahodnjaško smernico, saj tu ni heroja, ki bi pištolersko re­še­val svet, družino in nepremičnine. V Godzilli 2014 smo spremlja­li točno takega, medtem ko veliki G ni bil negativna pojava, tem­več se je človeštvu kljub stolpniški megadestrukciji pomagal znebiti hudobnih pterodaktilskih nakaz. Tale japanski je vse kaj drugega, saj taca vse pred sabo, evolvira v višje oblike in prav nemarno znori, ko mu vojska preveč popraska hrbet. Prizori izdatne demolicije Tokia so tehnično na opazno nižji ravni kot San Francisca, toda idejno je sveži repato-zobati Godzilla strašnejši kot tam. Sposoben je tako bruhanja ognja kot cvretja s curki radiacije in prestrašeni ljudje ga večkrat opišejo kot "božansko reinkarnacijo". Od tod menda beseda 'god' v zahodnem poimenovanju. Če oziroma kako ga premagajo, ne povem, a je obračun bistveno bolj domišljijski od preprostega obmetavanja z eksplozivi. Tudi pot do tja je posejana z vznemirljivimi prizori težko predstavljivega demoliranja. 

Kolenski refleks vlade je naskok z vojaškimi sredstvi. So heliči količkaj efektivni proti kolosu?

Prav tako je zanimivejša od ameriške pripovedna vsebina. Hollywoodski Godzilla ni bil brez sporočil, vendar je bil tipska, preprosta junakijada. Shin pa okrog radostne destrukcije splete pravo simbolično mrežo. Boj z grdim titanom ni stvar hrabrega kavbojca, temveč skupinski podvig, kajti v slogi je moč – tako za rižojedi narod kot človeštvo vobče. Vladni premier, ministri, neprilagojeni raziskovalci alternativnih načinov zavdanja gnusobi … Vsi se morajo domeniti, uskladiti, pomiriti. Likov in debatiranja je zategadelj obilo, tako da dveurni film ni tako poln razčefuka, kot smo vajeni od Tovarne sanj. A če si se priprav­ljen posvetiti in zatopiti, razločiš prešte­vil­ne hvale in kritike počasnega, kompleksnega odzivanja. Tistega, ki je tako zavleklo posredovanje pri katastrofi v Fukushimi, kar scenarij spljuva s hladnokrvno ironijo. Ureditev je posledica miroljubne japonske zakonodaje in težnje po varovalkah pred uveljavitvijo imperialističnih teženj, ki so deželo med drugo svetovno vojno stale neznosnega trpljenja. Pa tudi zavračanja osebne odgovornosti in skrivanja v množici. Trepetanje pred sproženjem tretje jedrske bombe v Shin Godzilli vrača grozljive spomine na Hirošimo in Nagasaki, obenem pa skozi spopadanje s starimi travmami Japonsko očiščuje in jo krepi na mednarodnem prizorišču. Le-to je v filmu takisto prisotno, za nameček pa sta izpostavljena še gospodarski in znanstveni vidik. Godzila s tacanjem deželi prizadeja orjaško ekonomsko škodo in držav­ni dolg se nadalje poveča, čudaki izven vojaškega ustroja pa študirajo njeno krvno sliko in si razbijajo genialne betice, kako ji škoditi brez nuklearnih plamenov. Ti bi verjetno povzročili še več škode kot pri­kazen spod gladine. Elementi torej, za katere v preprostem popkornovskem divjanju zahodne vizije ni časa.

Film ne bo dobil oskarja za učinke, toda morda je uničenje ravno zaradi njihove grobosti bolj pristno.

Antieskapizem 
Shin Godzilla, ki je lani po kinih v naši hemisferi hodil pod nazivom Godzilla: Resurgence in ga zdaj tržijo na ploščku, je definitivno vreden ogleda. Ne le za ljubitelje kaiju filmov, marveč za širšo publiko. Predvsem odraslo, ki razume, da je Godzilla le prispodobna konkretizacija strahov, za katerimi trpi sodobna japonska družba. Smešni megadinozaver iz pravljic, ki terorizira metropolo, je s tega stališča vse kaj drugega. 

Z Godzilo v nadalje evolvirani formi ne gre češenj zobati, zato krivookci proti njej uporabijo vse, kar imajo!

Novi japonski Godzila objavljeno: Joker 289
avgust 2017

okvirčki:

Kaj(je)džu?!