Revija Joker - Post-GoTski ogledi

ČLANKI
stranka » članki » kolumni » Post-GoTski ogledi
Post-GoTski ogledi
...
Sneti

Bil je čas, ne tako dolgo tegá, ko George R. R. Martin ni bil pisateljska zvezda svetovnega formata, marveč faliran scenarist, čigar dela se pri televizijcih nikakor niso prijela. Koncem osemdesetih je delal na kultnem ZF-zajebantu Maxu Headroomu, ki so ga odpovedali že sredi druge sezone, in ne prav odmevni seriji Lepotica in zver, koder je imela glavno vlogo terminatorska Linda Hamilton. Razočaran se je vrnil k pisateljevanju, v katerem je pred skokom v svet malih ekranov doživel krah s propadlim romanom Ar­mageddon Rag. Namenil se je spisati nekaj epskofantazijskega v slogu Tolkiena, le da bolj realističnega zaradi zgodovinskih del, ki jih je rad prebiral. Vendar je bil v žanru bos in tudi tu uspeh ni prišel čez noč. Prvenec, A Game of Thrones, je izšel leta 1996, na vrh seznama bestsellerjev pa se je deset let kasneje povzpela šele štirica, A Feast for Crows. Ja, dolgo je trajalo, da se je Sedmero kraljestev zavleklo pod kožo geekovske na­cije. Nakar je prišla TV-nadaljevanka in količino navdušencev brzinsko postoterila. Fanovske strani in forumi, na katerih se razpravlja o teorijah, so doživele plaz novih obis­­kovalcev, meni pa še zmerom ni nič jasno, ko med avtomobilsko vožnjo iz Ljubljane proti Vrhniki gledam ksiht Jona Snowa na jumboplakatu. Po taisti poti sem se pred dvajseterico let fural z busom, držal v roki izvod Igre, ko pri nas še domala nihče ni vedel zanjo, in sanjaril, kako jo bom prevedel. Pa mi je zavdal Pižamc! 
A vsemu luštnemu pride kraj in kmalu se bodo avanture zmajske matere, ki jo je v savani zajezdil žrebec, na ladji pa nečak, iztekle. S tem bo odšlo v zgodovino dosti memov, od "Zima prihaja" do "Jon Snow, pojma nimaš", za incestuozno krvavo jebačino pa bo ostala neizmerna praznina. Televizijske hiše se jo bodo kajpak trudile zapolniti: HBO načrtuje odcepke, dočim je šef Amazona Jeff Bezos podrejenim zaukazal, naj mu ustvarijo novi GoT, "or else." Ob tem se je posadka Grand Toura smejurila z dragim viskijem v rokah in cigarami v gobcih. Toda vse ni tako neotipljivo. Kar nekaj je namreč fantazijskih del, ki so že v postopku romanja na male zaslone, kjer je moč zaslužiti več kot v stagnirajočih kinih.
Fantasyjska bralska skupnost dih bržkone najbolj zadržuje ob adaptaciji romanov iz serije Kraljemorčeve kronike Patricka Rothfussa. Zazdaj dvodelna poved o rdečelasem pevcu in čarodeju Kvothu je istočasno moderna in starinska, klavska in romantična, osebna in epska, zaradi česar se kar sama ponuja priredbi. Dobila jo bo najmanj v obliki nizike, trenutno prodane pravice pa obsegajo še film in videoigro. Tudi zato se Rothfussu s pisanjem tretjega, bojda zaključnega dela mudi in se raje afna po blogu ter prireditvah. Takisto so odkupljene pravice za arturijansko epiko Ch­ronicles of Amber Rogerja Zelaznyja, orjaško sago o dobrem in zlem Wheel of Time Roberta Jordana, humoristični Mort Terryja Pratchetta, zmajsko klasiko Dragonriders of Pern Anne McCaffrey in še eno tovrstno akcijado, Temerarie Naomi Novik.
Še bolj se lahko slinijo ljubitelji znanstvene fantastike, saj je ta v televiziji našla novo zatočišče, ko so jo iz kina pregnali superjunaki in megalomanski projekti tipa Interstellar. Vojna svetov, Odiseja 3001, Krasni novi svet, Tujec v tuji deželi, Redshirts, These Broken Stars, Forever War, Altered Carbon, Hyperion, kitajski Three-Body Problem … Vse to se ima pretočiti v obliko večernih kradljivk spanca, za nameček brez vmešavanja čudaš­kih patronov, kot je Uwe Boll! Napoveduje se celo sveža izvedenka kultnega romana Dune, za katero naj bi stal režiser David Villeneuve (Iztrebljevalec 2049), dočim BBC kuje orenk serijo po Pullmanovi Njegovi temni tvari. Z njo bodo sprali iz ust slab okus po hollywoodskem fiasku. Je pa res, da studiji in producentske hiše pravice rade odkupijo le zato, da jih ne bi kdo drug, nakar jih vržejo v predal in nanje pozabijo.

Maisie 'Arya' Williams bo zaigrala v zombijski postapokaliptijadi Gozd dlani in zob.

Ogledne zaposlitve bo tako ali drugače nemalo, me pa žalosti, da na seznamih nisem zasledil del, ki bi se izvrstno podala bodisi serijski bodisi filmski formi. Presenečen sem, da se v obliki scenarijev še niso znašle knjige Brandona Sandersona iz srednjeveš­ko-magične serije Mistborn. Človek piše dobe­­sedno filmsko, drugače re­če­­no, njegova pro­­za oponaša kamero, zato s prilagajanjem ne bi bilo dela. S še večjim veseljem pa bi zrl v zgode in nezgode 'ladje norcev' iz Abercrombiejeve trilogije Prvi zakon. V njej ne srečamo bajeslovnih pošasti, ker so zadosti monstruozni in škodoželjni že ljudje sami, junaki pa svoje poč­ne­jo bolj zato, ker so v to prisiljeni, kot iz kakih plemenitih vzgibov. Kar je seveda natanko tisto, kar danes zažge. Prav vidim epske prizore meče­vals­kih spopadov iz Blade Itself, v katere se zapletata barbar Logen in fini oficir Jezal, og­njeno uničenje spod klobasastih prstov maga Bayaza, čudežni stolp z magično-tehnološko vsebino, nesojeno romanco Westove zblojene sestre in okrutna izživljanja pokve­če­nega inkvizitorja Glokta. Za vsem tem bi scenarij upošteval širšo sliko pehanja celotnih nacij in tistega, kar se taji za realpolitikantskimi mahinacijami. Izbira nastopajočih ne bi bila prezahtevna. Nekdaj čednega častnika Glokta, ki so ga z mučen­jem spremenili v spako brez vsakega drugega zoba, bi upodobil Jude Law … barbar, nagnjen k ultimativnemu popizditisu, bi postal Ron Perlman … do­čim bi manipulativnega coprnika oživil rotundno porejen Ian McShane. Pa bi bilo zgodnje vstajanje v ponedeljek spet čista jeba!

Post-GoTski ogledi objavljeno: Joker 289
avgust 2017