Revija Joker - Dvopalične streljanke

ČLANKI
stranka » članki » anali » Dvopalične streljanke
...
Ker Sneti ta mesec opiše dva twin-stick shooterja, Ultratron in Halo: Spartan Assault, se mu zdi pri­merno, da predstavi izročilo vznemirljivega ter raznolikega žanra dvopaličnih streljank.

Danes je sočasna raba dveh igralnih palic samo­­umev­na, kajti kaj sta gobici v modernih kontrolerjih dru­gega kot po­manjša­na joysticka? Pred letom 1982 pa tega pristopa ni bilo. Moral je priti usekani jenki Eugene Jarvis in v avtomat nabiti še drugo palico. Seveda ne v tri krasne, marveč v spregi s svojo rešetačino Robotron: 2084. Kakor je Miyamoto Super Maria 64 zasnoval okrog kontrolerja za nintendo 64, je Jarvis Robotron postavil na prisotnost dveh stickov. Z levim si v pogledu od zgoraj v osmih smereh vodil lik, z desnim pa si streljal v ravno toliko smeri.

Dvoje digitalnih palic je neobhodnih za žanrček, ki je po takem setupu dobil celo ime. Z levo obi­čajno od zgoraj usmerjaš lik, z desno neodvisno od gibanja streljaš. Izvrstna Jarvisova ideja je doživela veliko izpeljank.

Težko bi rekel, da je genialna iznajdba nepovratno spremenila tok zgodovine iger, kajti 'twin-stick shooterjev' se ni nikdar trlo. Eden od razlogov je, da so morali lastniki igralnic nabavljati posebna ohišja. Podzvrst je zlato dobo doživela šele pred petimi, šestimi leti, ko se je poklopilo dvoje. PS3 in xbox 360 sta omogočila ceneno digitalno distribucijo, ki je bila zanje kot nalašč in sta z njo vplivala še na PC. Poleg tega sta prinesla standardizirana joypada z dvema gobicama. Zadnja leta pa so se tovrstni špili cepili z metroidvanijo in igranjem vlog ter si omislili celo znano licenco Halo. Bolj zdravi še niso bili!
Robotron: 2084
Williams, 1982; avtomat, domači sistemi
Robotron sem v Jokerju 196 imenoval za 'ata dvopaličnih streljank', saj je uve­del ta nadzor. Kot nadčlovek si re­ševal družino pred hordami krvoželjnih robotov. Gibal si se po z vseh strani omejeni areni, kjer se nisi imel kam skriti pred več vrstami 'robotronov', ki so te ogrožali od blizu in daleč. Da si streljal neodvisno od gibanja, je imel Jarvis za poženščenost, zato je težav­nost navil do kraja. Dobesedno brutalna igra. 

Smash TV  Williams, 1990; avtomat, domači sistemi 

Kljub Robotronovemu uspehu kloni niso deževali, zato je bilo treba na pravega naslednika uničevalskega 2084 čakati debelih osem let. Smash TV, o katerem sem rumplkamro spisal v predprejšnjem Jokerju, te je postavil v futurističen televizijski šov, kjer si se boril za življenje, denar in babe. Arene so bile znova nepremične, a si se med njimi premikal nelinearno. Skoraj nič pa se ni spremenila visoka zahtevnost. 
Total Carnage

Midway, 1992; avtomat, domači sistemi 
V zaključku neuradne Jarvisove trilogije Total Carnage smo nastopili kot soldat, ki gre nad samodržca. Nismo bili več vklenjeni v statične arene, marveč se je zaslon v skladu izročilom Ikari Warriors pomikal navzgor, mi pa smo v slični grafiki kot pri Smash TV masakrirali horde vojakov in hardvera. Imenu primerno je bil zaščitni znak špila spektakularen pokol z veleeksplozijami, zlasti če si igral v dvoje.  Mutant Storm  PomPom, 2002; PC, X360, iOS Še deset let je moralo miniti, da smo twin-stickerji dobili naslednjo klasiko. Po Robotronovem vzoru smo bili v Mutant Stormu vpeti v statične arene, kjer smo z gibčno ladjico eliminirali psihedelično zbirko cvetačno-neonskih ali­en­č­kov. Lahko smo pobirali nadgradnje, izkoriščali ovire in se preizkušali na višjih težavnostih. Vedno pa se je bilo treba podvizati, saj so spake kmalu mutirale v nevarnejše oblike.

Geometry Wars: Retro Evolved
Microsoft, 2005; xbox, X360, PC
Sredi minulega desetletja se je začela renesansa dvopaličnih streljank. Naskok je vodil Retro Evolved, ki je namesto na niz prizorišč stavil na eno samo, vendar so se robovi tokrat premikali. Iz vsemirske črnine so se jemali ihtavi liki, ki so nas zasledovali, vmes pa so nas hotele vsrkati črne luknje. Neonski prah je brizgal povsod in če si iskal res divji tempo, si ga tu našel.

Everyday Shooter
Sony, 2007; PS3, PC

Podoba, kjer je tvoja ladjica malo večji piksel, premika pa se med obrobljenimi poligonskimi sovragi, je bil prvo­žog­ni adut tega estetskega, spretno narejenega špila. A bolj kot si ga igral, bolj si ugotavljal, kako raznolik je domala vsak nivo. Zdaj si tvoril verige eksplozij, nato se ogibal stolpičem, že stopnjo kasneje tamanil nastajajoče robote. Uporabljati je bilo treba možgane in žrtvovati čas za točke ali obratno.


Super Stardust HD
Sony, 2007: PS3 
Ta finski izdelek je poleg Mutant Storma najboljša sodobna dvopalična streljanka. Znova vodiš ladjico v vesolju, a krožiš nad površino planeta, katerega orbita je prežeta z asteroidi. Ko jih streljaš, se razkrajajo in odkrivajo jedra, obenem pa prispevajo k pretečemu smetju. Ko primisliš sovražnike, dobiš nadmočno adrenalinsko igro s perfektnim nadzorom, ki preizkusi tako prste kot sive celice.
Blast Factor
Sony, 2007; PS3 
Po nesreči prezrti Blast Factor se odvija v notranjosti telesa, kjer pokamo viruse in bakterije. Vendar ne čisto tako kot ponavadi, saj sta na razpolago dve naprednosti. Ena je upočasnjevanje akcije, druga pa nagibanje kontrolerja, da se tekočina na nivoju pretaka sem ter tja. Za nameček pot naprej določaš sam. Če temu digitalnemu naslovu dokupiš še obilno razširitev Advanced Research, si zmagal.

I MAED A GAM3 W1TH Z0MB1ES 1N IT!!!1 
Microsoft, 2009; xbox 360 
Newyorška firmica Ska Studios obvlada. Njeni nista le odlični sekljačini The Dishwasher, marveč tudi ta mala neodvisnica, ki jo za ubog evro tržijo skozi servis Xbox Live Indie Games. V osornem tempu sam ali z do tremi sogralci streljaš zombaklje in pobiraš nadgradnje, spremljajo pa te hecne izjave v leetspeaku in izvirno rockovsko šundranje. Vsebine ni kaj dosti, zabave pač.

Insanely Twisted Shadow Planet
Microsoft, 2011; X360, PC Naštete twin-stick streljanke so čiste arkade, Planet pa dvopalično akcijo pomeša z zasnovo metroidvanije, kjer s pridobljenimi močmi razkrivaš svet. Kot leteči krožnik moraš uiti planetu s podvodnimi, strojnimi, ledenimi ter elek­tričnimi razdelki, polnimi sovragov. A streljanje ni vse, saj se ubadaš z miselnimi orehi, ki se navezujejo tudi na zb­rana orožja. Primisli še krasno izvedbo.

Inferno+
Radiangames, 2012; PC, iOS, Android 
Pekel plus je odlična mešanica dvopalične nažigalke, Diabla, Pac-Mana ter Gauntleta. Postaneš pekmenasto zmene, ki se prebija iz enega neonskega blodnjaka v naslednjega, vmes pa na veliko rešeta po lučkastih bitjecih. St­relska zasnova je cepljena s frpjem, saj dobivaš razvojne točke, s katerimi se nadgradiš, že spočetka pa izbiraš med plovili z različnimi sposobnostmi. Vsekakor lep razvoj žanra.


Dvopalične streljanke objavljeno: Joker 243
oktober 2013