Google in ChatGPT: Bo Google izgubil krono v 2023?

Home » Google in ChatGPT: Bo Google izgubil krono v 2023?
chatgpt vs google

Z bliskovitim pojavom ChatGPT podjetja OpenAI so se hitro pojavile špekulacije, ali to morda pomeni konec Googla, kot ga poznamo. Ali je kaj na tem ali so to zgolj internetne muhe? V tem članku bomo primerjali Google in ChatGPT ter ugotavljali, ali bo slednji prevzel vlogo prvega.

Razvoj iskanja znanja je z leti neverjetno napredoval. Na vprašanja, na katera so nekoč odgovarjali učenjaki, javne knjižnice in enciklopedije, danes v digitalni dobi odgovarjajo iskalniki. In razvoj tega je viden tudi v kratki zgodovini samih iskalnikov: Iskalnika Bing in Yahoo danes veljata za nostalgična predhodnika današnjega kralja iskanja podatkov po medmrežju, ki sliši na ime – Google. S približno 4 milijardami uporabnikov in več kot 8,5 milijardami iskanj na dan je danes najbolj obiskana spletna stran na svetu.

Čeprav vsi smatramo Google kot nekaj samoumevnega, pa imajo ljudje v današnjem hitrem digitalnem svetu milenijske izgorelosti in visokih pričakovanj vedno manj časa za rekreativno spletno raziskovanje. Kolikokrat se vam je zgodila nadloga, da ste želeli poiskati nekaj zelo specifičnega, pa vam Google ni postregel z relevantnimi rezultati? No, zdaj je tu vsezmogljivi chatbot ChatGPT, učno orodje in informacijski orakelj podjetja OpenAI – novega hitrega zbiralca znanja, ki lahko najde odgovore hitreje in jih razloži enostavneje kot vi, s čimer predstavlja pomembno konkurenco Googlu.

ChatGPT je najhitreje rastoča tehnološka platforma na svetu, saj je v manj kot tednu dni po novembrskem zagonu pridobila več kot milijon uporabnikov, zaradi česar mnogi domnevajo, da so Googlu šteti dnevi. K temu ognju je olja prilil tudi sam izvršni direktor Googla Sundar Pichai, ki je zaradi popularnosti ChatGPT-ja izdal rdeči alarm, da bi nujno preusmeril vire podjetja in pospešil uvajanje svojih cevovodov in prototipov umetne inteligence.

Google je koval pot za razmah umetne inteligence

Google ne le, da je izrinil prenekatere iskalnike, bil tudi glavni akter pri pospeševanju celovitega napredka na področjih računalništva, povezljivosti in umetne inteligence. Del kode ChatGPT so celo napisali Googlovi diplomanti, ki zdaj delajo v OpenAI. Gre za neprofitni laboratorij za raziskave umetne inteligence iz Silicijeve doline, ki sta ga ustanovila Elon Musk in Sam Altman. Cilj laboratorija je razviti “prijazno umetno inteligenco” in jo odprto deliti s svetom, da bi koristila celotnemu človeštvu.

Chatboti predstavljajo resno grožnjo Googlu

Glede na spreminjajoče se generacijsko vzdušje in vse večjo željo po znanju imajo chatboti velik potencial. Na podlagi tega bi lahko domnevali, da bo Google glede na svoj ogromen kapital ter izobraženo delovno silo tudi na področju chatbotov prevladal. Že res, da razvijajo lastno pogovorno tehnologijo LaMDA (Language Model for Dialogue Applications), vendar so njeno izdajo ustavili zaradi dveh glavnih dejavnikov: infrastruktura chatbotov ne podpira vključevanja oglasov (Googlovega glavnega vira prihodkov) in glede na to, da osnovna funkcija chatbotov v bistvu razširi veliki zlobni internet na nekaj kratkih odstavkov naenkrat, lahko necenzurirane vsebine tudi zelo škodujejo, kar bi v primeru produkcije pod Googlovim imenom lahko omadeževalo njegovo blagovno znamko.

Obstajajo različna mnenja o tem, kako veliko grožnjo ChatGPT predstavlja za Googlovo oglaševalsko dejavnost. Nekateri trdijo, da ima Google premočan vpliv, da bi ga na področju iskanja kdo oviral. Spet drugi menijo, da konkurenti ne potrebujejo več več sto milijonov dolarjev, da bi premagali Google. Kljub tem različnim mnenjem pa bistvo še vedno ostaja –  če bo več uporabnikov pri iskanju prešlo na ChatGPT, bo manj prometa doseglo Googlove oglasne povezave, ki prinašajo denar.

Primerjava: Google vs. ChatGPT

Na prvo žogo imata ChatGPT in Google enak namen – odgovarjati na poizvedbe uporabnikov, toda različna pristopa. ChatGPT sledi radikalnemu načinu interakcije, ki temelji na dialogu in je podobna človeški interakciji. Nasprotno pa Google uporablja tradicionalno pot – sprejme poizvedbo, jo primerja z milijardami spletnih strani in predstavi najustreznejše rezultate. Poglejmo si njune prednosti in pomanjkljivosti.

Prednosti ChatGPT:

  • Človeško komuniciranje: Glavna privlačnost ChatGPT je njegov odziv, podoben človeškemu. Ko poizvedujemo z njim, imamo občutek, kot da bi se pogovarjali z dejanskim strokovnjakom.
  • Natančnost odgovorov: ChatGPT na vprašanja odgovarja na zelo jedrnat način. Odgovor dobite s kar najmanj besedami. Kadar je v vprašanju postopek, ta chatbot ponudi korake od začetka do konca. Poleg tega lahko prilagodi odgovore na podlagi majhnih sprememb v besedilnih pozivih. Preprosto povedano: zna razumeti kontekst in prilagoditi svoj odziv. Vprašanje lahko prilagodite, da dobite drugačen odgovor.
  • Odstranjevanje napak v kodi: še ena osupljiva funkcija ChatGPT, ki jo je težko spregledati. Iskanje delčkov kode je ena stvar, vendar je pisanje dejanske kode povsem drugačna raven. Twitter uporabnik Santiago je na primer naročil ChatGPT, da več kot 200 vrstic kode v prevede v Python. Koda razčlenjuje besedilo z uporabo regularnih izrazov in je bila zapletena. Po dveh minutah je imel kodo v jeziku Python, ki je delovala brezhibno, slavni chatbot pa mu je tako prihranil nekaj dni dela. V tem pogledu vsekakor prekaša Google.
  • Vsestranski virtualni asistent: Od ChatGPT-ja lahko zahtevate, da pripravi pogodbo, napiše pesem, sestavi potovalni načrt in ponudi ideje za darila. Tudi v tem pogledu lahko rečemo, da premaga Google.

Pomanjkljivosti ChatGPT:

  • Omejenost s podatki: Glavna pomanjkljivost ChatGPT-ja je, da je omejen s podatki. Ta chatbot namreč nima znanja o skoraj ničemer. Usposobljen je na podatkovnem modelu, ki je omejen na leto 2021. To pomeni, da ChatGPT nima pojma o tem, kaj se je zgodilo leta 2022.
  • Nezanesljivost podatkov: To pomeni, da ne moremo samodejno domnevati, da so podane informacije 100% zanesljive in točne. Posledice teh omejitev so lahko daljnosežne, sploh za akademski svet.
  • Nima dostopa do interneta: ChatGPT ne more primerjati ene informacije z drugo, popolnejšo ali najnovejšo, ker nima dostopa do interneta. Ima dostop le do tistega, kar mu je bilo posredovano med procesom usposabljanja.
  • Slej ko prej bo plačljiv: ChatGPT je za zdaj na voljo brezplačno, vendar ga bo Open AI prej ali slej začel monetizirati, saj na mesec stane vsaj 3 milijone dolarjev. Navsezadnje je za ustvarjanje odgovorov na besedilne pozive potrebnih ogromno sredstev. Ko ga je Elon Musk povprašal o stroških, je izvršni direktor podjetja OpenAI Sam Altman, odgovoril, da vsak poziv stane približno en cent.

No, Google je bil revolucionar v zgodnjem obdobju iskalnikov, zato se je razvil kot avtoriteta na področju interneta. Poglejmo si še njegove prednosti in pomanjkljivosti v primerjavi s ChatGPT.

Prednosti Googla:

  • Ogromna baza osveženih podatkov: Google ima v svoji zbirki podatkov indeksiranih več kot sto milijard spletnih strani. S tako obsežno zbirko podatkov lahko Google v nekaj sekundah zagotovi najustreznejše rezultate. To pa ne velja za ChatGPT, ki ponuja natančne odgovore, toda je omejen s svojim znanjem.
  • Številne možnosti iskanja: Google vam v večini primerov ne odgovori z »da« ali »ne«. Namesto tega se osredotoča na ustreznost in zagotavlja rezultate, ki se mu zdijo najbolj ustrezni glede na iskalno poizvedbo. Uporabniki imajo na voljo več možnosti za iskanje, primerjavo in preverjanje informacij.
  • Ažurnost informacij: Za razliko ChatGPT lahko Google zagotavlja informacije v realnem času. Poiščete lahko na primer vozne rede vlakov in letov, zamude, najhitrejšo pot, stanje prometa v realnem času, medtem ko ChatGPT sploh ne ve, da leti 2022 in 2023 obstajata.
  • Ponuja rezultate po vaši meri: Google vam lahko ponudi rezultate na podlagi vaših preteklih izbir, lokacij, preferenc in še več. Google lahko vprašate za ideje za darila, pri čemer vam bo poleg uporabniških mnenj ponudil podrobnosti, najboljša spletna mesta za nakup določenega izdelka, najbližjo trgovino, kjer bodo izdelki na voljo, in številne druge predloge glede na vašo izbiro. Skratka, celovitejši odgovor, ki mu ChatGPT še vedno ne more konkurirati.
  • Google je že od začetka brezplačen: Glavni vir Googlovih prihodkov so oglasi. Vendar za uporabo njegovih storitev ni naročniškega modela. Za pridobivanje informacij iz Googla vam ni treba plačati niti centa in verjetno bo tako tudi ostalo.

Google proti ChatGPT: Uporabnost

Celotna zasnova ChatGPT temelji na enostavnosti uporabe, kar se odraža v njegovi funkcionalnosti. S preprostim besedilnim pozivom boste dobili jasen in izčrpen odgovor. Če vzamemo primer pisanja ali odpravljanja napak v kodi, ChatGPT to stori razmeroma enostavno. Poleg tega razloži tudi postopek za nadaljnje čiščenje kode. Google po drugi strani samo poišče rezultate. Na uporabnikih je, da obiščejo razvrščene spletne strani in poiščejo tisto, kar iščejo. Google ima na voljo niz vprašanj, ki neposredno odgovarja na vprašanja, vendar ni tako izčrpen kot ChatGPT.

Zmagovalec: ChatGPT

Google proti ChatGPT: Točnost

Natančnost ChatGPT je bila pod nadzorom od njene prve izdaje. Družbena omrežja so preplavljena s posnetki zaslona, na katerih je ChatGPT prikazal napačen odgovor. ChatGPT natančno odgovarja na preprosta vprašanja, vendar postane nezanesljiv, če v vprašanje vnesete nenavaden preobrat. Zanimivo je, da ChatGPT priznava, da včasih zagotavlja netočne odgovore. Čeprav se zdi, da gre za manjšo napako, ima velik pomen. Če dvomite o točnosti ChatGPT, morate informacije preveriti od drugod, kar je lahko zelo zahtevno.  Po drugi strani Google za eno poizvedbo predstavi več rezultatov in uporabniku prepusti, da izbere ustrezne informacije. Vendar Google uporablja zapletene algoritme za indeksiranje in razvrščanje spletnih strani, ki zagotavljajo točne in ustrezne rezultate.

Zmagovalec: Google, z naskokom

Chatboti z umetno inteligenco kot nadomestki za iskanje še vedno puščajo veliko odprtih vprašanj

Glavni pomisleki glede ChatGPT-ja kot nadomestka za iskanje, so citiranost ChatGPT ter vprašanje odgovornosti za vsebino, preverjanje informacij in njihova pravočasnost. Bolj je verjetno, da bodo Google in drugi ponudniki iskalnikov najprej uporabili sisteme, kot je ChatGPT, za obogatitev običajnih rezultatov iskanja s preverjenimi odgovori umetne inteligence. Google je že vključil ustrezen vmesnik za iskanje brez klika (no-click search) – prikaz informacij s spletne strani neposredno v iskalniku Google. V prihodnosti bi lahko tam prikazane informacije napisala umetna inteligenca in jih podprla z viri, ki bi potrdili odgovor umetne inteligence.

Ko potegnemo črto

ChatGPT je kljub svoji »mladosti« nedvomno pameten, vendar trditev, da je pametnejši od Googla, se zdi v tem trenutku nekoliko pretirana. Vprašljiva natančnost odgovorov, ki jih postreže ChatGPT, je njegova največja pomanjkljivost v primerjavi z Googlom. Poleg tega je tu še problem časovnice, saj se domet ChatGPT-ja ustavi pri letu 2021. Istočasno je ChatGPT še v povojih, medtem ko Google kraljuje že več kot dve desetletji. Zato ima ChatGPT odprte možnosti za izboljšanje in prilagajanje Morda bi bilo trenutno najbolje, če bi obe orodji uporabljali vzporedno – tako bi izkoristilli učinkovitost ChatGPT, hkrati pa ohranili svojo radovednost in kritično razmišljanje, tako da bi sami opravili zahtevno raziskavo v Googlu. Konec koncev ni razloga, zakaj ne bi obstajala vzporedno in dopolnjevala internetno brskanje.

Pogosta vprašanja

Je ChatGPT boljši od Googla?

Ali ChatGPT za odgovore brska po internetu?

Ali vidi Google grožnjo v ChatGPT?

Kdo je ustvaril ChatGPT?