Verjetno je že vsak kripto navdušenec slišal za aidrop, ki je eden izmed načinov razdeljevanja žetonov uporabnikom. Običajno se uporabljajo za širjenje zanimanja za projekt, nagrajevanje uporabnikov za določeno vedenje in ustvarjanje skupnosti.
Ali bo projekt preživel ali zamrl je odvsino od tega, kako zna pritegniti uporabnike. V svetu kriptovalut ni nič drugače, ima pa edinstveno prednost. Blockchain projekti lahko ustvarijo lastne žetone in jih uporabijo za spodbujanje ljudi, da začnejo uporabljati njihove izdelke. Eden od ključnih načinov, kako lahko projekti to storijo, je tehnika, imenovana airdrop.
Kaj je airdrop?
Airdrop je metoda razdeljevanja žetonov uporabnikom ali potencialnim uporabnikom. V zadnjem času se uporabljajo za ustanavljanje DAO organizacij s prenosom lastništva in odgovornosti z osnovne ekipe na njene decentralizirane uporabnike. Airdropi se lahko uporabljajo za različne stvari:
- nagrajevanje zvestih uporabnikov
- ustvarjanje navdušenja nad projektom
- prepoznavanje potencialnih strank, ki so odprte za nove izdelke ali storitve
- spodbujevanje sledilcev, da opravijo določena opravila, ki pripomorejo k rasti projekta, bodisi da delijo objave na socialnih omrežjih ali ustvarijo račun na platformi
Ni popolnoma jasno, kdo konkretno se je domislil koncepta. Leta 2017 si je na Ethereumu zgrajena bančna storitev OmiseGO pripisala to uslugo, ko je svojim privržencem razdelila svoje žetone.
Kako deluje airdrop?
V osnovi poznamo dva tipa:
- Objavljeni (announced): Z objavami z določenim datumom in časovnim okvirom se poskuša med kripto skupnostjo ustvariti pričakovanje, pogosto pa so z njimi povezane posebne naloge, da bi bili upravičeni do njih.
- Neobjavljeni (unannounced): Ti airdropi vključujejo izbiro naslovov denarnic in naključno podarjanje žetonov, ne da bi uporabnik vedel, od kod so prišli. Običajno se uporabljajo za namen presenečenja in navdušenja uporabnikov.
Kako lahko najdem airdrop?
Ker so airdropi namenjeni predvsem promocijskim in trženjskim prizadevanjem, je lahko težko zagotoviti, da ste upravičeni do prihodnjih dogodkov. Vsak airdrop ima individualne zahteve za oceno upravičenosti, čeprav jih je večinoma enostavno najti. Na forumih je nastala kar prav posebna mala industrija, ki ljudem pomaga odkrivati, kako se udeležiti različnih airdropov. Podjetja uporabljajo tudi svoje distribucijske kanale, kot sta Telegram in Medium, da uporabnike obveščajo o prihajajočih airdropih. Večje borze in kripto podjetja pa aidrope objavljajo tudi na Twitterju. Predstavljamo vam nekaj načinov, s katerimi se boste lahko potegovali za airdrop:
- Poiščite posebne spletne strani za airdrope (običajno boste obvestilo prejeli po e-pošti) – podobno kot se prijavite na promocije v trgovini, v kateri redno kupujete.
- V družbenih medijih poiščite ključnik #airdrop in preverite, ali se je zgodilo kaj novega. Toda pozor – prevare so pogoste, zato dobro preverite, za kakšen airdrop gre.
- Bodite aktiven uporabnik različnih storitev, izdelkov, platform in blockchainov.
- Raziščite forume in portale v povezavi s kriptovalutami za omembe nedavnega ali prihajajočega airdropa.
Kdo uporablja airdrope?
Airdrop je priljubljena metoda tako za velike kot majhne projekte. Ena največjih svetovnih borz Binance je leta 2017 uporabila to tehniko za samopromocijo. Dfinity, blockchain projekt s pametnimi pogodbami, je v airdropu razdelil žetone v vrednosti 35 milijonov dolarjev.
Leta 2020 je decentralizirana borza (DEX) Uniswap ustvarila in razdelila žetone UNI vsem, ki so uporabljali storitev. Cilj je bil decentralizirati DEX protokol. Imetniki žetonov UNI zdaj glasujejo o tem, kaj storiti z žetoni UNI v njihovi zakladnici in kakšne spremembe uvesti v protokol. Tako so torej sešte,bra 2020 na vsak povezan naslov poslali 400 žetonov UNI, ki so bili takrat vredni med 3 in 4 dolarji. Na vrhuncu bikovega trenda, maja 2021, je njihova cena znašala za skoraj 45 dolarjev. Na tem primeru lahko vidimo, da se lahko airdropi kar dobro obrestujejo.
Podobno so tisti s spletnim naslovom storitve Ethereum Name Service prejeli airdrop leta 2021, ko se je ta protokol premaknil v smeri decentralizacije.
Pomanjkljivosti airdropa
Z naraščajočo priljubljenostjo airdropov se je povečala tudi zaskrbljenost glede njihove upravičenosti kot načina gradnje skupnosti. Nekateri kritiki trdijo, da nekritična narava razdeljevanja žetonov le malo prispeva k aktivni skupnosti. Številni prejemniki airdropa obdržijo žetone in po tem, ko začetno navdušenje popusti, ne storijo veliko za vzdrževanje in rast omrežja. V ZDA je na primer ta praksa sprožila vprašanja o davčnih obveznostih in o tem, ali gre za dohodek ali kapitalski dobiček.
Poleg tega nekateri v Web3 menijo, da ljudem ni mar za projekte, temveč želijo le sredstva, ki jih lahko zamenjajo za denar. Projekti, kot sta na primer MetaMask in OpenSea, so bili preplavljeni s pozivi, naj svoje projekte »tokenizirajo« in uporabnikom razdelijo žetone.
Kaj prinaša prihodnost
Airdropi postajajo vse bolj priljubljena oblika trženja blockchain projektov – in zagonska oblika za projekte, ki so na poti, da postanejo DAO. Vendar bi lahko ameriški predpisi otežili ponujanje “airdropov” ameriškim projektom (kar predstavlja večino projektov). Zdi se, da se industrija usmerja v bolj premišljen pristop k distribuciji žetonov. Za zdaj se priljubljenost airdropov nadaljuje.
.