V svetu športa in umetnosti nastaja nov način interakcije z oboževalci, ki je podprt s tehnologijo blockchain. Imenuje se fan token oz. navijaški žeton, z njim pa lahko kot navijač vplivate na uradne odločitve svoje priljubljene ekipe. Poglejmo si, za kaj gre.
Odnos med navijači in njihovimi priljubljenimi športnimi ekipami ali bendi je tradicionalno enosmeren. Navijači kupujejo vstopnice in trgovsko blago, ekipa ali skupina pa pobere denar. No, na trgu je nova vrsta kriptovalute – fan token – ki obljublja, da bo spremenila dinamiko tega odnosa. FC Barcelona, AC Milan, Manchester United, Manchester City in Lionel Messi so samo nekatera izmed velikih imen, ki so že prevzela blockchain tehnologijo za bolj interaktivni odnos z navijači.
Kaj so fan tokens?
Fan tokens so kriptovalute, ki svojim imetnikom omogočajo dostop do različnih ugodnosti, povezanih s članstvom navijačev, kot so glasovanje o klubskih odločitvah, nagrade, oblikovanje blaga in edinstvena doživetja. Uporabljajo jih lahko športni klubi, glasbeni fan klubi in druge organizacije za demokratizacijo in organizacijo doživetij, vzpostavitev vodstva kluba in drugo. Ti navijaški žetoni ponujajo nekaj za vsakogar. Za navijače je to priložnost, da na nek (pogosto trivialen in pravno nezavezujoč) način določijo prihodnost svoje najljubše športne ekipe ali popzvezdnika ter ugibajo o njihovem uspehu na Web3 trgih. Za športno ekipo ali popzvezdnika pa je to enostavno – brezplačen denar.
Za razliko od NFT-jev so žetoni oboževalcev popolnoma “zamenljivi“. To pomeni, da lahko žetone tako kot fiat ali gotovino zamenjate za blago športnega kluba, VIP-izkušnje in drugo. Poleg tega imajo pomembno vlogo pri utrjevanju klubske skupnosti.
Te žetone danes najdemo povsod, imajo jih na primer zgoraj omenjeni nogometni klubi (Manchester City, Barcelona, Inter Milan), boksarji (Manny Pacquiao) pop zvezdniki (DJ Khaled), itd. Ekonomija navijaških žetonov je tako nenavadna kot volatilna, vendar se je za nekatere znane osebe ali organizacije izkazala za donosen vir prihodkov, ki oboževalce ohranja zainteresirane in bolj vključene.
Kako deluje fan token?
Osnovna zamisel je, da organizacija, kot je športna ekipa, izrudari veliko zamenljivih žetonov (v nasprotju z nezamenljivimi žetoni – NFT-ji), nato pa jih proda ali razdeli navijačem oz. špekulantom. Ti žetoni se pogosto prodajajo na na sekundarnih trgih, tako kot kriptovalute. To pa pomeni, da so odvisni od običajnih tržnih sil.
Ko uporabniki pridobijo dostop do določene količine navijaških žetonov, lahko glasujejo o različnih zadevah, ki zadevajo njihov priljubljeni klub. Zadeve, o katerih lahko navijači glasujejo, so večinoma odvisne od posameznega kluba, vendar lahko vključujejo: Oblikovanje klubskega trgovskega blaga, oblikovanje avtobusov za turneje, prodaja vstopnic, lokacije tekem, kategorije MVP.
Te ugodnosti navijačem omogočajo, da se počutijo bolj vpletene v klub, ki ga že podpirajo, ter dodajajo dodatno raven ponosa in prestiža, saj se bo vrednost njihovih navijaških žetonov sčasoma verjetno povečala, ko bo klub rasel. Fan tokens ustvarjajo ekskluzivno skupnost najbolj predanih navijačev. Navijačem omogočajo nov način sodelovanja v razburljivem sistemu glasovanja in nagrajevanja. Več navijaških žetonov kot jih imate, večji vpliv imate na klub in večjo zvestobo izkazujete svoji ekipi.
Na primer: Navijaški žeton Paris St. Germain imetnikom omogoča dostop do ekskluzivnih VIP-izkušenj in glasovanje o naslovnici navijaške izdaje nogometne igre FIFA 22. Navijači so izbrali tudi lastni slogan, ki je bil objavljen v garderobi ekipe na tekmi maja 2021.
Kaj je Socios?
Platforma Socios, ki jo je ustvarilo kripto podjetje Chiliz, prevladuje na trgu fan tokenov. To pa zato, ker večina teh temelji na nogometu – športu, v katerem je platforma sklenila pogodbe z najboljšimi ekipami, med drugim:
- FC Barcelona: Navijači so se odločili za poslikavo garderobe in kapetanski trak (na njem je pisalo “NO CHILD OFFSIDE”). Avgusta 2022 je Chiliz kupil 100-milijonski delež v digitalnem studiu kluba FC Barcelona.
- Inter Milano: Navijači so glasovali o prvi novi pesmi za praznovanje gola po osmih letih, izbrali uradni moštveni avtobus in se odločili za dizajn dresa.
- Manchester City: Navijači so izbrali sliko, ki je visela v prostoru za igralce na stadionu Wembley, in glasovali o uvodniku o nepozabni sezoni Man Cityja.
S sodelovanjem v številnih anketah se navijači udeležijo nagradnih iger, kot je VIP dostop do ekip, in ekskluzivnih promocij. Socios pa ni edina tovrstna platforma na trgu. Kripto borza Binance je oktobra 2021 zagnala lastno platformo za navijaške žetone, imenovano Binance Fan Tokens. Na njej so na voljo žetoni ekip Alpine F1 Team, S.S. Lazio, in FC Porto.
Zgoraj omenjeni Chiliz se označuje kot vodilni blockchain fintech ponudnik za šport in zabavo. Chiliz (CHZ) je do zdaj najbolj priljubljena fan token platforma, ki ima svoj lasten blockchain. CHZ je izvorni uporabni žeton ERC20 v omrežju Chiliz, ki je zavarovan z verigo blokov Ethereum in služi kot digitalna valuta za platformi Chiliz in Socios.com. Tržna kapitalizacija žetona v času pisanja tega članka znaša 1,2 milijarde dolarjev.
Navijaški žetoni so še vedno zelo »nova roba« na trgu, tržna kapitalizacija teh žetonov pa je skromna. V času pisanja tega članka (septembra 2022) je tržna kapitalizacija kluba S.S. Lazio znašala 66 milijonov dolarjev, tržna kapitalizacija ekipe Alpine F1 Team je bila 50 milijonov dolarjev, tržna kapitalizacija PSG pa 29 milijonov dolarjev. Za primerjavo: tržna kapitalizacija bitcoina znaša več kot 380 milijard dolarjev, tržna kapitalizacija ethereuma pa 200 milijard dolarjev.
Navijaški žetoni niso omejeni zgolj na šport
Platforme, kot sta Rally in Roll, že dolgo poskušajo popularizirati zamisel o »družbenem žetonu«, kjer lahko oboževalci pop zvezdnikov in vplivnežev vplivajo tudi na njihova življenja. Njihov uspeh še ni bil velik; največji je morda upravljalni žeton (governance token) podjetja Rally, katerega tržna vrednost v času pisanja tega članka znaša približno 100 milijonov dolarjev. Morda je temu tako zato, ker so koristi, ki jih zagotavljajo (glasovanje o odločitvah v zvezi z bandom ali športno ekipo) razmeroma nepomembne.
Upravljalni žetoni za decentralizirane finančne projekte (DeFi) pa imetnikom omogočajo vodilno vlogo pri upravljanju njihovih protokolov. Če imate dovolj teh žetonov za upravljanje, bi lahko imeli besedo u uporabi zakladnice v vrednosti več milijard dolarjev in s svojim nadzorom uveljavljali vpliv, ki bi daleč presegal omejeno ponudbo žetonov za oboževalce. To pa ustvarja vrednost; CAKE, upravljalni žeton decentralizirane borze (DEX) PancakeSwap, ima v času pisanja tega članka tržno kapitalizacijo 576 milijonov dolarjev, žeton UNI (Uniswap)pa kar 4,7 milijarde.
Izven športa je znan na primer Kpop Fan Token (KPOP): Gre za izvirni žeton digitalne platforme KPop. KPop Digital je nov in inovativen decentraliziran finančni protokol (DeFi), ki vsakega imetnika žetona nagradi z različnimi priložnostmi. KPop Digital je platforma, ki jo poganja skupnost in je namenjena izmenjavi blaga, promocijam z ekskluzivnim dostopom, licenčnim digitalnim fotografijam in trenutkom priljubljenih idolov KPOP, dogodkom VIP ter možnosti za pridobitev doživetja KPop v Južni Koreji.
Kako kupiti navijaške žetone?
Oboževalci morajo CHZ kupiti prek borze kriptovalut, da bi pridobili fan tokene, ki obstajajo v omrežju Chiliz. Vendar pa obstajajo tudi žetoni obstajajo zunaj omrežja Chiliz in njihove platforme Socios.com. Ti žetoni so specifični za ekipo ali klub in so redko digitalno premoženje, ki omogoča dostop do šifrirane knjige lastništva glasovalnih in članskih pravic. Žetone CHZ lahko uporabite tudi za nakup in trgovanje z različnimi navijaškimi žetoni na spletnem mestu Socios.com. Z navijaškimi žetoni je mogoče trgovati na Chiliz.net – njihovi interni borzi in platformi za trgovanje z žetoni CHZ.
CHZ ponujajo vse največje kripto borze: Binance (link), Coinbase, KuCoin, Huobi…
Ko kupite žeton oboževalca, ga prejmete v Web3 denarnico, tako kot katero koli drugo kriptovaluto. Če je vaš fan token izdala družba Socios, lahko obiščete spletno mesto ali aplikacijo Socios in žetone uporabite tam. S temi žetoni lahko na primer zaslužite nagrade na platformi ali sodelujete v anketah. Lahko pa jih tudi prodate na borzi kriptovalut, če se recimo njihova vrednost poveča.
Ko potegnemo črto
Nakup kriptovalute je še vedno zelo tvegana naložba. Znano je, da je trg kriptovalut že zdaj nestanoviten, k drastičnim nihanjem cen pa so najbolj nagnjeni memecoini. Vendar pa lahko veliko tveganje vedno pomeni veliko nagrado, saj lahko cena nekaterih meme kovancev poskoči, če se bodo prijeli in postali še bolj priljubljeni. Pri vsaki naložbi je vedno najbolje skrbno pretehtati vrednost in rešitve, ki jih izdelek predstavlja. Navijaški žetoni so lahko manj naložba in bolj nakup posebnih ugodnosti, ki jih lahko zagotovijo športni klubi, glasbene skupine in ostali umetniki.
>> odprite račun na Binance.com in prejmite vaučer v znesku 100 USDT <<
Pogosta vprašanja
Kaj je fan token?
Navijaški žetom je kripto žeton, s katerim vplivate na uradne odločitve svojih priljubljenih ekip. Ponujajo vam VIP nagrade, eksluzivne promocije, itd…
Ali fan token kdaj poteče?
Navijaški žetoni so vaša digitalna vstopnica za priljubljene ekipe. Za razliko od običajnih članarin, ti žetoni nikoli ne potečejo in jih lahko obdržite.
Ali lahko svoj fan token prodam?
Ko pridobite navijaške žetone, jih lahko uporabljate znova in znova. Vendar jih lahko tako kot vsako sredstvo kupite in prodate.
Je fan token dobra naložba?
Navijaški žetoni ustvarijo ekskluzivno skupnost najbolj predanih oboževalcev in jim omogočajo nov način sodelovanja v razburljivem sistemu glasovanja in nagrajevanja. Več navijaških žetonov kot imate, večji vpliv imate na klub in večjo zvestobo izkazujete svoji ekipi.