Blockchain in računalniške igre sta odlična kombinacija za ustvarjanje vrednosti za razvijalce in igralce v industriji, ki je razvpita zaradi uporabe dvomljivih poslovnih modelov in praks. Tako se je na široko odprl GameFi sektor, ki je dosegel astronomsko rast in privabil številne vlagatelje.
Medtem ko je bilo igranje blockchain iger že s pojavom CryptoKitties leta 2017 tržna niša za zgodnje navdušence, ga igralci po vsem svetu vse bolj sprejemajo, zlasti po nedavnem razmahu NFT-jev in modela iger play-to-earn. Blockchain igre zato hitreje kot kdaj koli prej širijo svojo bazo igralcev, najbolj priljubljene platforme pa beležijo že milijon aktivnih uporabnikov.
GameFi trg vztrajno raste in trenutno ima tržno vrednost žetonov približno 9,2 milijarde dolarjev. GameFi platforme in omrežja kljub kripto zimi še naprej uspešno delujejo. Po napovedih naj bi namreč industrija do leta 2031 dosegla 74,2 milijarde dolarjev vrednost.
Problemi tradicionalne gaming industrije
Čeprav večina igralcev ne mara ne preveč etičnih mikrotransakcij, ki dajejo nepošteno prednost tistim, ki zapravijo denar za predmete v igri, je ta model pay-to-win postal zelo priljubljena praksa med založniki videoiger. Po podatkih portala Statista je 22 % svetovnih razvijalcev iger za monetizacijo svojih iger uporabilo plačljivo igralno valuto. Medtem ko so bili nekateri predmeti v igri namenjeni dajanju prednosti igralcem, ki so jih imeli v lasti, na začetku ekskluzivni za brezplačne igre, so v zadnjih nekaj letih tudi številni polnocenovni naslovi AAA začeli vključevati mikrotransakcije in model PTW, da bi pridobili dodaten vir prihodkov.
Zato je za povprečnega igralca postalo težje uživati v pošteni igralni izkušnji brez mikrotransakcij, tudi po plačilu polne cene za osnovno igro in prenosljivo vsebino (downloadable content oz. DLC). Še huje je, da mikrotransakcije potekajo na centralno nadzorovanih tržnicah založnikov. Medtem ko studii v večini primerov dobijo 100 % teh prihodkov, igralci nimajo pravega lastništva nad predmeti in valuto v igri, ki jih kupijo ali zberejo, saj so njihovi računi lahko kadar koli prepovedani, zamrznjeni ali omejeni iz katerega koli razloga.
Iz istega razloga po nakupu predmeta tega ne morejo zamenjati z drugimi – vsaj uradno ne. Čeprav založniki prepovedujejo takšne dejavnosti, je prodaja na sivem trgu v industriji video iger v zadnjem času v razcvetu, saj lahko uporabniki običajno pridobijo igralne valute in druga sredstva za delček prvotnih stroškov. Tudi če ima založnik obsežen ekosistem igralnih naslovov, uporabniki ne morejo prenesti ali ponovno uporabiti svojih igralnih predmetov v drugi igri. Ko razvijalci opustijo intelektualno lastnino, igralci izgubijo vsa zbrana ali kupljena sredstva.
In tukaj pride v igro GameFi: V tradicionalnem sistemu se morajo igralci in razvijalci spopadati s številnimi omejitvami trenutnega okolja videoiger, od neetičnih načinov monetizacije in centralno nadzorovanih tržnic do pomanjkanja dejanskega lastništva nad sredstvi v igri in prodaje na sivem trgu. Na srečo pa tehnologija blockchain in kriptovalute zagotavljajo učinkovito in trajnostno rešitev za navedene težave.
Kako deluje GameFi?
GameFi ekosistemi temeljijo na tehnologiji blockchain in za nagrajevanje igralcev uporabljajo različne ekonomske nastavitve v igri. Nagrade so navadno v obliki nezamenljivih žetonov (NFT), s katerimi je mogoče trgovati na večjih tržnicah. Predmeti so običajno v obliki virtualnih zemljišč, kostumov in orožja ter so ključnega pomena za popestritev uporabniške izkušnje.
Vsaka igra je edinstvena zaradi razlik v igralnih strategijah in ekonomskih nastavitvah. Ena izmed najbolj priljubljenih ekonomskih nastavitev v igri GameFi je model play-to-earn (P2E). Model je zasnovan tako, da uporabnike ohranja vključene, hkrati pa jim omogoča, da si prislužijo nagrade. Igralcem omogoča, da se prepustijo igram, ne da bi porabili denar. Vendar pa je lahko napredek omejen zaradi pomanjkanja sredstev, potrebnih za uspešno tekmovanje. Zato so igralci včasih prisiljeni kupiti predmete v igri, da bi napredovali na najvišje ravni, kjer lahko dobijo večje nagrade. Če vas ta koncept zanima bolj podrobno, si preberite naš članek.
Med priljubljenimi blockchain platformami, ki uporabljajo model P2E, so Decentraland (MANA), The Sandbox (SAND), Axie Infinity (AXS) in Gala (GALA). Če se spomnimo lanskega bikovskega vzpona in momenta, ko se je Facebook preimenoval v Meta, so se ti žetoni pognali v višave. Tržna kapitalizacija žetona AXS je na primer po podatkih CoinMarketCapa na vrhuncu znašala kar 9,77 milijarde dolarjev.
Priljubljenost GameFi narašča
GameFi sektor je v zadnjih nekaj letih privabil na milijone uporabnikov. To je impresivno, sploh če upoštevamo, da ta industrija pred letom 2015 praktično ni obstajala. Danes pa industrija privablja več kot milijon dnevno aktivnih igralcev. Številne med njimi k igri GameFi pritegne množica ugodnosti, ki jih ponuja:
- Enostavnost trgovanja z digitalnimi sredstvi: Nedavno tržno poročilo, ki ga je objavil CoinMarketCap, je pokazalo, da je približno 75 % igralcev pripravljenih zamenjati svoja sredstva v igri za neko obliko valute. Ta prednost je eden od glavnih razlogov, zakaj je GameFi tako privlačen za igralce.
- Pasivni dohodek: Nekatera virtualna sredstva, kot je zemljišče, lahko tudi oddate v najem drugim igralcem. Uporabniki, ki želijo ustvarjati pasivni dohodek, ne da bi igrali igre, si lahko privoščijo tudi likvidnostno rudarjenje z zastavljanjem (stakingom) sredstev. To je velika spodbuda za male vlagatelje in ljudi, ki želijo monetizirati svoj čas, ki ga namenijo igranju iger.
- Nizki stroški transakcij: Druga prednost, ki jo cenijo številni igralci GameFi, so nizki stroški transakcij. GameFi okolja običajno uporabljajo kriptovalute, zaradi česar so prenosi sredstev razmeroma enostavni in poceni. To je velika prednost v primerjavi z običajnimi načini prenosa denarja, ki so dragi, zlasti pri čezmejnih plačilih. Ta vidik je bil poudarjen v poročilu o raziskavi združenja Blockchain Game Alliance (BGA) iz leta 2021, v katerem je 17 % udeležencev kot glavno prednost GameFi navedlo nižje stroške transakcij.
- Vsebino ustvarjajo uporabniki: Še en inovativen element, ki navdušuje igralce, je podpora vsebini, ki jo ustvarjajo uporabniki. Ta zmožnost GameFi platformam ne omogoča le vključevanja uporabnikov z različnimi okusi, temveč tudi spodbuja ustvarjalnost med igralci in hkrati širi avtonomno okolje, v katerem je mogoče ustvarjati sredstva, jih javno objavljati in z njimi trgovati. V raziskavi BGA iz leta 2021 je 47 % anketirancev ustvarjalnost in igranje iger uvrstilo med glavne razloge, zakaj jim je koncept GameFi všeč.
GameFi bitsveno pripomore k adopciji kriptovalut
GameFi projekti se pri poravnavi transakcij zanašajo na kriptovalute, kar je v zadnjih letih močno pripomoglo k pospešeni adopciji digitalnih valut. Glede na nedavno poročilo, ki ga je objavila platforma DappRadar, ki spremlja dejavnosti decentraliziranih aplikacij (DApps), se je število edinstvenih aktivnih denarnic (UAW), povezanih s sektorjem blockchain iger v tretjem četrtletju leta 2021 močno povečalo in predstavlja približno 49 % od 1,54 milijona dnevno registriranih UAW v tem obdobju. Podatki potrjujejo neverjetni potencial GameFi in povečano uporabo kriptovalut v sektorju, kar posledično spodbuja njihovo uporabo in sprejetje.
Poleg pospeševanja uporabe kriptovalut je GameFi sektor veliko prispeval tudi k vzponu NFT industrije. GameFi se pri sredstvih v igrah v veliki meri zanaša na NFT, kar povečuje njihovo uporabo v verigi blokov. Ni presenetljivo, da je vzpon tega trga leta 2021 močno sovpadel z razmahom NFT. Prodaja NFT-jev znotraj GameFi se je leta 2021 povečala na 5,17 milijarde dolarjev, kar je bistveno več od 82 milijonov dolarjev, zabeleženih leta 2020. Prodajne številke so pomagale utrditi rast trga NFT.
GameFi privablja vedno več vlagateljev in podjetij
Množice vlagateljev vlagajo denar v obetavne GameFi projekte. Ta razvoj bo zagotovo pripomogel k temu, da bo blockchain industrija na mainstream trgih pridobila večji ugled kot perspektivno naložbeno področje. Po podatkih podjetja Footprint Analytics, ki se ukvarja z analizo podatkov, so podjetja, ki se ukvarjajo z blockchain igrami, do zdaj zbrala več kot 13 milijard dolarjev. Od tega je bilo v prvi polovici leta 2022 zbranih več kot 3,5 milijarde dolarjev.
Vlagatelje še posebej zanima GameFi, saj predstavlja sektor širšega blockchain, ki je po vsem svetu požel resnično zanimanje. Z investicijami v GameFi vlagatelji stavijo na prihodnost, saj ima le nekaj panog možnost, da na dolgi rok pritegne več uporabnikov kot GameFi. Seveda pa je sektor še vedno v zelo začetni fazi z veliko prostora za izboljšave, zlasti na področju inovacij.
V GameFi se podajajo tudi podjetja
Trenutno velika podjetja, vključno z glavnimi gamerskimi podjetji, vstopajo v vzpenjajoči GameFi sektor, saj industrija še naprej napreduje.
- Ubisoft: Ugledni velikani sveta računalniški iger, kot je Ubisoft, že imajo svoj kos pogače znotraj GameFi. V začetku tega leta je podjetje napovedalo partnerstvo s Hedero in fundacijo HBAR, da bi za blagovno znamko pripravilo Web3 GameFi igre. Gamerski gigant stoji za priljubljenima franšizama Far Cry in Rainbow Six.
- Zynga: Še drugi priznani razvijalec iger je v začetku leta prav tako napovedal načrte za predstavitev lastnih iger, ki temeljijo na tehnologiji NFT. Velikan na področju mobilnih iger je dejal, da si prizadeva za vzpostavitev blockchain ekipe in sklenitev partnerstev z uveljavljenimi partnerji na področju veriženja blokov, da bi lahko uresničil svojo zbirko NFT iger.
- Tencent: V GameFi sektor so začeli vlagati tudi glavni tehnološki konglomerati, kot je Tencent, kitajsko multinacionalno tehnološko podjetje. Podjetje je bilo nedavno uvrščeno med največje vlagatelje pri zbiranju sredstev v višini 200 milijonov dolarjev v Immutable. Podjetje Immutable je razvijalec iger NFT, kot sta Gods Unchained in Guild of Guardians.
Vstop takšnih akterjev kaže na večjo konkurenčnost za delež v prostoru. To bo verjetno dolgoročno povečalo naložbe v GameFi tehnologijo in spodbudilo (pre)potrebne inovacije.
GameFi: Pomanjkljivosti
Varnost
GameFi trg se je v nedavni preteklosti soočil z nekaj resnimi vdori, ki bodo verjetno negativno vplivali na razpoloženje uporabnikov v tem sektorju. Eden od njih je hekerski napad na most Ronin, ki se je zgodil v začetku letošnjega leta. Zaradi njega so igralci igre Axie Infinity izgubili več kot 600 milijonov dolarjev v kriptovalutah. Pred kratkim je novo uvedena Web3 igra, imenovana Dragoma, utrpela napad, zaradi katerega so uporabniki izgubili 3,5 milijona dolarjev. To so le nekatere od prijavljenih izgub zaradi vdorov in goljufij na področju GameFi. In takšni primeri še naprej spodkopavajo zaupanje v panogo.
Slabša igralska izkušnja
Poleg tega imajo blockchain igre pogosto težave glede igralne izkušnje. Čeprav igralcem omogočajo nadzor in prenos sredstev v igri, pa grafika, potopitev in igranje pogosto močno zaostajajo za svojimi običajnimi konkurenti. Številne blockchain igre nimajo igralne mehanike, ki bi presegala grinding, tj. izpolnjevanje ponavljajočih se nalog za nagrado v obliki sredstev. Pritožbe igralcev kažejo, da privlačnost blockchain gaminga ni vse in da igralci še vedno cenijo živahne izkušnje, ki jih ponujajo priljubljene mainstream igre – pred ugodnostmi, ki jih zagotavlja GameFi.
Regulacije
Poleg tega številne GameFi platforme delujejo v zakonodajno sivem območju in se bodo v naslednjih nekaj letih verjetno soočile z velikimi težavami. Prav zdaj na primer Komisija za vrednostne papirje in borzo Združenih držav Amerike (SEC) preučuje, ali naj žetone za blockchain zaradi “pričakovanja dobička” uvrsti med vrednostne papirje. Če bi jih razvrstili kot take, bi spadali v pristojnost regulativnega organa. To bi številne GameFi platforme zavezalo k obsežnim razkritjem informacij o njihovih strankah in modelih prihodkov. Mreže, ki ne izpolnjujejo zahtev SEC, so običajno prisiljene ameriškim vlagateljem in igralcem prepovedati vstop na svoje platforme, da bi se izognile globam in sankcijam. To bi verjetno zmanjšalo rast sektorja.
Seveda je določen nivo regulacije smiseln. Sprejetje pravil ne bi le povečalo učinkovitosti blockchain, temveč bo na koncu zagotovilo tudi varnost vključenih igralcev ekosistema. Igralci lahko uživajo večjo jasnost pri svojih prizadevanjih za pridobivanje sredstev, razvijalci pa lahko zmanjšajo tveganja v zvezi z intelektualno lastnino. Še pomembneje je, da sta lahko obe strani zaščiteni s prevladujočimi zakoni v svojih državah in sta prepričani, da sta na pravi strani zakonitih igralnih dejavnosti.
Tehnične kompleksnosti
Pri novih blockchain konceptih se običajno pojavljajo številne začetne težave. Decentralizirani finančni sektor se je na primer soočil s številnimi težavami, saj je bilo mnogim uporabnikom težko razumeti in uporabljati platforme. Z nekaterimi od teh težav se sooča tudi GameFi. Nakup in prodaja NFT-jev sta na primer zapletena zadeva in ostajata velika ovira za novince.
Sektor je še vedno vezan na širši trg kriptovalut
GameFi je del širše industrije kriptovalut, zato nanj vplivajo vzponi in padci na trgu digitalnih valut. Posledično ta sektor v času rastočih trendov doživlja porast aktivnosti, v času padajočih trendov pa se zgodi ravno nasprotno. Da bi ohranili zanimanje za platforme GameFi, se razvijalci soočajo z zahtevno nalogo razvijanja navdušujočih iger, ki ekosistemom pomagajo preživeti tržne zdrse. Trenutno se vlagatelji osredotočajo na izboljšanje igralnih izkušenj, da bi gradili na trajnosti, vendar je to lažje reči kot narediti. Razvijalci se soočajo z neštetimi izzivi, a če jim bo uspelo privabiti igralce z vrhunskim igranjem, je prihodnost blockchain iger svetla.
GameFi sektor kljubuje kripto zimi
No, čeprav smo malo prej omenili, da je GameFi sektor še vedno vezan na celotno kripto industrijo in njena nihanja, pa vendarle presenetljivo dobto kljubuje trnutni kripto zimi. Novi podatki z DappRadar kažejo, da je igralni sektor še vedno pomemben del industrije. V skladu s poročilom predstavlja približno 50,51 % uporabe v panogi na mesečni ravni (MoM), kot je razvidno iz avgustovskih številk.
Čeprav so številke na splošno dober kazalnik za sektor, so se v primerjavi s prejšnjim mesecem zmanjšale. Prejšnji mesec je igralniški sektor predstavljal približno 57,30 % MoM. Podatki izhajajo iz dnevnega števila edinstvenih aktivnih denarnic (Unique Active Wallets – UAW), ki naj bi jih bilo približno 847.230 UAW, s transakcijami v vrednosti skoraj 698 milijonov USD.
Pogosta vprašanja
Kaj je GameFi?
GameFi (gaming + finance) se nanaša na financializacijo video iger. Zanjo je značilen poslovni model play-to-earn (P2E), nanaša pa se predvsem na blockchain igre.
Kaj je play to earn model?
Play-to-earn je poslovni model blockchain iger. Preprosto povedano, te igre ljudem omogočajo, da z igranjem iger zaslužijo določeno kriptovaluto.
Katera je najbolj znana play-to-earn igra?
Axie Infinity.
Je GameFi del metaversa?
Metaverze so virtualni svetovi, v katerih se lahko udeleženci srečujejo, igrajo igre, nakupujejo in se potopijo v izkušnjo. Zato so številne GameFi platforme GameFi del metaversa.