Blockchain revolucija prodira na vedno več področij družbe. Tradicionalni založniki dandanes uporabljajo NFT za gradnjo skupnosti in sodelovanje z občinstvom. Berite dalje, če želite izvedeti o kripto poštnih znamkah.
Web3 je postal eden najbolj iskanih naložbenih sektorjev leta 2022, saj se uresničujejo primeri uporabe za nezamenljive žetone (NFT), metaverse in druge blockchain aplikacije. Zato ne sme biti presenečenje, da so različni segmenti založniške industrije začeli uporabljati Web3 tehnologije za preoblikovanje tradicionalnih modelov.
Na primer, velikan v založništvu učbenikov Pearson je pred kratkim napovedal načrte za uporabo NFT za spremljanje prodaje digitalnih učbenikov, da bi zajel prihodke, ki so se izgubili na sekundarnem trgu. Tudi revija Time, ki je bila ustanovljena pred 99 leti, uporablja NFT za ustvarjanje novih virov prihodkov in občutka skupnosti v založniški industriji. Predsednik revije Keith Grossman je povedal, da revija preizkuša nove možnosti sodelovanja, ki jih Web3 prinaša založniški industriji. Med drugim je povedal, da lahko Web3 razvija blagovno znamko v svetu, v katerem se posamezniki iz spletnih najemnikov spreminjajo v spletne lastnike, zasebnost pa se začenja prenašati s platform na posameznika.
Web3 omogoča skupnost lastnikov vsebin
Čeprav se morda zdi, da je za enega najstarejših in najbolj priznanih založnikov revij v panogi netradicionalno gostiti galerijo NFT, je Grossman pojasnil, da je Time do zdaj Izdal skoraj 30.000 NFT. Dodal je, da jih je zbralo več kot 15.000 naslovov kripto denarnic, od katerih jih je 7.000 povezanih s spletno stranjo Time.com – tako so lahko odstranili plačilni zid, ne da bi morali posredovati osebne podatke.
Grossman je pojasnil, da je Time septembra 2021 začel izvajati pobudo za Web3 skupnost, znano kot TIMEPieces. Ta projekt je digitalni galerijski prostor, ki gostuje na NFT tržnici OpenSea in je združil 89 umetnikov, fotografov in celo glasbenikov. Število umetnikov TIMEPiece se je nedvno povečalo z 38 na 89. Med njimi so Drift, Cath Simard, Diana Sinclair, Micah Johnson, Justin Aversano, Fvckrender, Victor Mosquera in Baeige, če jih naštejemo le nekaj.
Čeprav je ta rast opazna, je pomembnejši vidik te rasti razlikovanje med “občinstvom” in “skupnostmi”. Po Grossmanovih besedah zelo malo ljudi v založniškem sektorju razlikuje med tema dvema skupinama, vendar je opozoril, da Web3 ponuja izjemno priložnost za tiste, ki so pripravljeni raziskati ta spregled. Grossman je na primer pojasnil, da se občinstvo preprosto ukvarja z vsebino za trenutek. Vendar je poudaril, da se skupnost povezuje okoli skupnih vrednot in ima možnost stalnega sodelovanja. Zdrave “skupnosti” imajo dobre temelje, zato jih je težje prekiniti ali zaobiti. Vendar je za njihov razvoj in negovanje potrebno veliko dela. Dolgoročna prednost skupnosti je stabilnost – založništvo pa je vse prej kot stabilno. NFT so lahko ključnega pomena za zagotavljanje stabilnosti in interakcije z občinstvom, ki ju založništvo potrebuje za svoj napredek.
Novi prihodki od starih izdaj, preoblikovanih v NFT
Kot smo omenili, je bila revija Time eden od prvih založnikov, ki se je z glavo potopil v eksperimentiranje z blockchainom in konec marca predstavil zbirko naslovnic digitalnih revij v obliki NFT, imenovano “Time Is_Dead”. Zbirko so sestavljale tri naslovnice s črnim ozadjem in krepkim rdečim besedilom z vprašanji “Is God Dead?”, “Is Truth Dead?” in “Is Fiat Dead?”, pri čemer sta bili prvi dve objavljeni kot tiskani naslovnici leta 1966 oziroma 2017, tretja pa je bila v tem slogu izdelana izključno za zbirko NFT.
Vse tri NFT naslovnice in komplet treh naslovnic, ki so bile prodane kot ločena NFT, so bile prodane po cenah od 55.000 do 138.000 dolarjev. Po podatkih NFT tržnice SuperRare, na kateri je Time objavil svoje digitalne naslovnice za prodajo, je bila najdražja NFT, ki jo je prodal Time, digitalna naslovnica številke, ki je bila prvotno natisnjena pred skoraj stoletjem z naslovom “TIME ‘The Man of the Year’ – January 2nd, 1928”, prva v franšizi revije. Naslovnica NFT, na kateri je bil upodobljen Charles Lindbergh, ki je prvi poletel iz New Yorka v Pariz, je bila prodana za 463.000 dolarjev, priložen pa ji je bil fizični izvod revije.
Kripto poštne znamke
Blagovne znamke dandanes uporabljajo NFT na več načinov za boljše sodelovanje s strankami v daljšem časovnem obdobju. Drugi sektorji založniške industrije začenjajo uporabljati NFT prav iz tega razloga. Na primer Royal Joh Enschede, 300 let staro nizozemsko tiskarsko podjetje, vstopa v prostor Web3 in svojim strankam ponuja platformo NFT za “kripto žige”. Izvršni direktor podjetja Gelmer Leibbrandt je povedal, da je svet poštnih znamk in filatelije zelo tradicionalen, pri čemer je opozoril, da bodo NFT-ji omogočili širitev.
Kripto znamka odpira globalni trg, ki ne bo privlačen le za zbiratelje klasičnih znamk, temveč tudi za zbiralce v najstniških, dvajsetih in tridesetih letih, ki kupujejo, shranjujejo in trgujejo z NFT. Po besedah Leibbrandta so pri Royal Joh Enschede začeli razmišljati o načinih uporabe tehnologije blockchain pred več kot dvema letoma, vendar se je nizozemsko tiskarsko podjetje zaradi uporabnosti in primernosti za trg odločilo, da začne s kripto znamkami. Leibbrandt je pojasnil, da ne le, da bodo zbiratelji znamk lahko imeli v lasti edinstvene NFT, ampak bodo NFT-ji služili tudi kot “digitalni dvojčki”, namenjeni zagotavljanju dodatne plasti varnosti in avtentikacije njenih fizičnih izdelkov.
Leibbrandt je poudaril tudi, da povezovanje fizičnih predmetov z njihovimi digitalnimi ustrezniki strankam ponuja dodatne funkcije. Medtem ko je opozoril, da so kripto znamke šele začetek poti podjetja Royal Joh Enschede po Web3 svetu, je pojasnil, da je podjetje začelo razvijati nekakšne kripto bankovce, ki naj bi konkurirali varnim tiskanim bankovcem. Tako kot pri reviji Time, tudi kripto znamke in bankovci omogočajo družbi Royal Joh Enschede, da vzpostavi skupnost zbiralcev, ki so sposobni sodelovati s platformo in drug z drugim.
Poleg tega neodvisne novinarske organizacije začenjajo uporabljati tehnologije Web3 za reševanje enega največjih izzivov, s katerimi se danes sooča medijska industrija – lažnih novic oz. fake news. Bywire je na primer decentralizirana novičarska platforma, ki uporablja umetno ineligenco, strojno učenje in tehnologijo blockchain za prepoznavanje lažnih ali zavajajočih novičarskih vsebin. Michael Izvršni direktor podjetja Bywire je povedal, da je platforma izdelala in uvedla algoritem “trust or not (zaupaj ali ne)“. Ta lahko bralcem na prvi pogled zagotovi zagotovilo, da je vsebina, ki je servirana na platformi Bywire, vredna zaupanja, in da so tisti, ki jo ustvarjajo, dejansko odgovorni.
Direktor je tudi pojasnil, da lahko tehnologija umetne inteligence podjetja Bywire prebere članek v nekaj sekundah, preden gre v javnost – in tako ugotovi, ali je vsebina zaupanja vredna. Ko je to ugotovljeno, algoritem ustvari priporočilo in navede razloge za svojo odločitev. Poleg tega lahko vsaka neodvisna novičarska organizacija svoje vsebine združuje v Bywire in jih tako mesečno predstavi več deset tisoč bralcem. Kot drugi založniki, ki uporabljajo tehnologijo Web3, je dierktor podjetja Bywire O’Sullivan opozoril, da je s platformo Bywire povezana skupnost bralcev, in poudaril, da so ti posamezniki spodbujeni k branju vsebine. Vsak bralec dobi brezplačen EOS račun in lahko takoj začne pridobivati žetonske nagrade, ki jih lahko pozneje uporabi pri demokratičnem nadzoru omrežja.
Kako bo Web3 lahko izboljšal založniško industrijo?
Čeprav lahko Web3 preoblikuje založniško industrijo s tem, ko različnim sektorjem omogoča, da dosežejo in sodelujejo z novim občinstvom, je njegov vpliv še vedno vprašljiv. Ugotovljeno je bilo na primer, da med založniki še vedno ni jasnosti glede tega, kako je mogoče in kako je treba uporabljati tehnologijo blockchain. Predsednik podjetja Concordium Lars Seier Christensen (švicarskega blockchain podjetja, ki poganja platformo NFT podjetja Royal Joh Enschede) je povedal, da NFT večini organizacij trenutno ne pomenijo ničesar. Vendar meni, da bodo tako NFT kot druge Web3 tehnologije kmalu postali norma.
Glede potrošnikov pri omenjenem podjetju menijo, da posamezniki ne bi smeli uporabljati besede “NFT”, in dodal, da jim zagotovo ni treba vedeti, katera blockchain platforma poganja te aplikacije. Z blagovnimi znamkami bi morali sodelovati na podlagi izkušenj, ki jih ponujajo. Poleg tega je vzpon računalnikov sprožil nenehne razprave o tehnologiji, dokler Steve Jobs ni pojasnil, da lahko iPod shrani “1000 pesmi v vašem žepu”. Mnogi verjamejo, da se bo podobno zgodilo z Web3. Večina ljudi dojema NFT in blockchain skrajno – kot skrajno dobro in skrajno slabo. V resnici je NFT le žeton, ki preverja lastništvo v blockchainu, zato je potrebno izobraževanje, da se podjetjem in posameznikom predstavijo številni načini, kako ga je mogoče uporabiti za zagotavljanje vrednosti.
NFT in oglaševanje
NFT so primerni za prihodke potrošnikov, vendar je bilo eno večjih vprašanj v zvezi s temi digitalnimi izdelki, ali jih lahko založniki prodajajo oglaševalcem ali ne. Sprva so se medijski kupci, vključno z izvršnim direktorjem podjetja Media Kitchen Barryjem Lowenthalom, obotavljali, ali je obseg dovolj velik, saj se NFT običajno prodajajo eni osebi. Lowenthal je dodal, da bi morala obstajati pomembna medijska povezava, ki bi zagotavljala, da bi bile oči usmerjene na vsako sodelovanje z blagovno znamko NFT.
Yahoo je to storil in septembra letos zagotovil oglaševalsko pogodbo za NFT med newyorškim tednom mode z modno znamko Rebecca Minkoff. Sponzorstvo je vključevalo skupno 221 NFT-jev, ki so bila na voljo za nakup in so jih sestavljala oblačila in dodatki iz Minkoffove sezonske modne kolekcije. Založnik je sodelovanje promoviral tudi na svojih spletnih mestih, ki po navedbah Yahooja mesečno dosežejo 900 milijonov ljudi, da bi dosegel omenjeni obseg. Najbolje prodajani NFT je bil doslej prodan za približno 2.000 USD, več NFT-jev pa je še vedno naprodaj.