Kriptovalute in e-šport: Sinergija prihodnosti

Home » Kriptovalute in e-šport: Sinergija prihodnosti

Kriptovalute so že več let del splošne javne razprave, dramatični vzponi in padci vrednosti so postali že kar običajna tema za naslovnice. A čeprav se je zavedanje o kriptovalutah povečala, je v zraku še kar nekaj skepticizma glede njihove praktične uporabe. Integracija tehnologije blockchain v svet e-športa ponuja veliko različnih priložnosti za inovatorje, uporabnike in uveljavljene igralce. Poglejmo si, kako se kriptovalute in NFT postopoma vključujejo v e-šport.

Kaj je e-šport?

Preprosto povedano, e-športi so elektronski športi. Gre za organizirane tekmovalne igralne dogodke v različnih ligah, na katerih se ekipe in igralci borijo za zmago. Na voljo so glavne nagrade in prestiž, ki ga prinaša naslov prvaka. Najboljši igralci tekmujejo, da bi postali najboljši na svetu v svoji najljubši igri. Zmagovalne ekipe ali posamezni igralci lahko danes pričakujejo milijonske nagrade, pa tudi dodatna sredstva od sponzorjev in plač ekip.  Intel je začel spodbujati e-šport s prvim igralnim turnirjem Intel Extreme Masters leta 2007 na sejmu CEBIT. Tekmovalno igranje je bilo kot zamisel prisotno že nekaj časa pred tem, saj so igralci vedno želeli pokazati, da so boljši od svojih prijateljev.

Poskok priljubljenosti e-športa

E-šport je industrija, ki nenehno raste, tako po priljubljenosti kot po denarju. Leta 2017 je bil prihodek e-športa po vsem svetu ocenjen na 590 milijonov dolarjev. Leta 2021 naj bi bil po podatkih družbe Statista svetovni trg e-športa ocenjen že na več kot milijardo ameriških dolarjev, medtem pa tudi vedno več držav sprejema e-šport kot uradno športno panogo, med katerimi prednjačijo ZDA, Kitajska in Južna Koreja.

Obisk prireditev na velikih tekmovanjih na stadionih je vse večji, saj se navijači trudijo spremljati tekmovanja svojih najljubših ekip, povečuje pa se tudi spletno gledanje (live stream). Med tekmovanjem League of Legends Mid-Season Invitational 2018 si je tekme ogledalo 60 milijonov edinstvenih gledalcev, ki so skupaj porabili 363.000.000 ur posnetkov. Dogodek je imel recimo bistveno več gledalcev kot televizijski prenos inavguracije predsednika Trumpa, kar vam daje predstavo o tem, kako pomembna je postala ta panoga.

Po nekaterih ocenah naj bi trg e-športa do leta 2023 bil vreden 1,5 milijarde ameriških dolarjev. Po podatkih družbe Goldman Sachs število gledalcev na platformah, kot sta YouTube in Twitch, že presega Netflix, HBO in ESPN skupaj. Po podatkih analitičnega podjetja Newzoo bo sektor e-športa v naslednjih treh letih sprejel približno 200 milijonov novih igralcev, e-šport pa bo letos kot uradna panoga prvič vključen v azijske igre.

Naravno prijateljstvo med kriptovalutami in e-športom

Tako kot je bitcoin iz malo znanega eksperimenta prerasel v finančno sredstvo s tržno kapitalizacijo 900 milijard USD v času pisanja tega članka , so e-športi v podobnem času iz najstniških sob prerasli v svetovni fenomen in industrijo, ki jo poganjajo igre, kot so Starcraft, Dota 2 in League of Legends.

Na drugi strani tudi kripto sektor v obdobju po pandemiji beleži rekordno priljubljenost. Eden od načinov, kako kriptovalute in digitalne valute hitro pridobivajo na adopciji, pa je tudi integracija v e-športno industrijo. Velika imena, kot sta Crypto.com in Bybit, si ne utirajo poti le v fizične športe, temveč vzpostavljajo tudi dolgoročna partnerstva z velikimi imeni v industriji e-športa, kot je Twitch.

16. novembra lani si je podjetje Crypto.com zagotovilo pravice do poimenovanja domače arene LA Lakers in spremenilo ime v Crypto.com Arena. Dva tedna pred tem je ista družba Crypto.com sklenila dogovor s serijo turnirjev Twitch Rivals. Lastnik in organizator turnirja Twitch Rivals, podjetje Twitch, ostaja eno najpomembnejših imen v industriji. Storitev za prenos videoiger v živo ima namreč več kot 140 milijonov aktivnih mesečnih uporabnikov. Glede na množično in mlado občinstvo ni težko razumeti, kako privlačna je ta panoga za številna kripto podjetja.

Kriptovalute in e-šport so torej naravni prijatelji. Njuni trgi so mladi, vešči digitalnega sveta in globalno usmerjeni, ne glede na to, ali gledajo prek portalov Douyu in Huya v Aziji ali Twitch in YouTube na Zahodu. Mnogi v skupnosti e-športa so dovzetni za koncept digitalnega, brezmejnega in decentraliziranega razreda premoženja, zato jim bo povezovanje s kripto platformo, kot je Bybit, koristilo.  To sinergijo je dobro povzel soustanovitelj Bybita Ben Zhou. Izjavil je, da tako kriptovalute kot računalniške igre v celoti temeljijo na skupnosti, kar pomeni, da občinstvo prihaja iz skupnosti, od nje pa dobiva tudi novice in informacije. Tako so Reddit, Twitter, YouTube mesta, kjer se srečujejo tako igralci računalniških iger kot tisti, ki se ukvarjajo s kriptovalutami. To je popolnoma drugačen način, kako se ljudje povezujejo med seboj v de-materializiranem svetu.

Številni ešporti uporabljajo tudi lastne virtualne valute, ki jih igralci kupujejo s pravim denarjem za nakup sredstev v igri. Najvidnejši primer je igra Axie Infinity, ki temelji na Ethereumovem blockchainu in je avgusta 2021 postala prva igra NFT, katere prodaja je presegla 1 milijardo ameriških dolarjev. O omenjeni igri se bomo tudi mi razpisali kmalu.

Kripto ponuja rešitev za temeljni problem e-športa: Plačila

Dejstvo, da se e-šport sooča s temeljno težavo upravljanja in obdelave plačil, predstavlja še eno naravno potencialno sinergijo s svetom kriptovalut. Tekmovalci pogosto nimajo druge izbire, kot da za prejemanje nagrad uporabljajo drage ponudnike plačil, manjši igralci, ki ne pripadajo ekipam, pa težko tekmujejo. Tako kot tehnologija blockchain svetu kriptovalut ponuja varnost in demokratizacijo, se lahko prenese tudi v e-šport – tudi v državah, ki nimajo zanesljivih plačilnih platform – in na ta način razdeli dobitke prek enotnega in varnega kanala.

S povezovanjem virtualnih kovancev s turnirji in profesionalnimi ekipami, ki že imajo veliko in naraščajoče občinstvo, imajo kriptovalute nekako že pripravljeno pot do množičnega sprejetja.

Ker je priljubljenost e-športov močno narasla, so temu neizogibno sledila tudi sponzorstva in pravice za prenos. Do konca letošnjega leta naj bi medijske pravice in sponzorstva predstavljale 40 % oziroma 35 % vseh prihodkov od e-športa, s čimer bo po napovedih družbe Goldman Sachs skupna monetizacija e-športa do konca leta dosegla 3 milijarde ameriških dolarjev. To pa povečuje nagradne sklade na raven, ki je bila prej rezervirana za tradicionalne športe v živo, privablja vse več tekmovalcev in ustvarja tudi vse večji potencial za kriptovalute.

Kako še lahko tehnologija blockchain izboljša e-šport

Zdaj, ko bolje poznamo izzive in potencial e-športa in kriptovalut, si poglejmo, kako še lahko tehnologijablockchain preoblikuje e-šport:

  • Decentralizirane platforme za e-šport

V e-šport je vključenih precej akterjev, npr. igralci, razvijalci iger, sponzorji, mediji, oglaševalci, vodje ekip itd. In ti potrebujejo celovito platformo, pri čemer lahko pomaga tehnologija blockchain. Na ta načon se lahko akterji med seboj povezujejo ter uporabljajo platformo za upravljanje razdelitve denarnih nagrad, prestopov igralcev, medijskih pravic, sponzorstva, oglaševanja in številnih drugih vidikov.

  • Višja stopnja zaupanja v e-športu

Transparentnost tehnologije blockchain omogoča, da vsakdo vidi, kaj se dogaja v omrežju. To pride prav tudi za razvijalce iger. Ti namreč tvegajo, da ne bodo prejeli plačila za svoja razvojna prizadevanja. S tehnologijo veriženja blokov lahko zavarujejo svoje delo in nikomur ne dovolijo, da bi ga uporabljal na nepooblaščen način. Poleg tega lahko preglednost pametnih pogodb odpravi pomisleke glede nepravične razdelitve denarnih nagrad.

  • Izenačevanje konkurenčnih pogojev

E-športi postajajo velika industrija. Globoki žepi so vse pomembnejši, zato amaterji vse težje sodelujejo na velikih turnirjih. Tudi tukaj pride tehnologija blockchain lahko zelo prav, saj znižuje stroške vzdrževanja in upravljanja varne podatkovne zbirke. Po drugi strani pa tudi razvijalci vse lažje razvijajo decentralizirane aplikacije (DApp), ki temelji na veriženju blokov, s platformami veriženja blokov, kot so Ethereum, NEO, EOS in Lisk.

  • Varna in direktna plačila z uporabo kriptovalut

Izogibanje dragim finančnim posrednikom ni edina prednost kriptovalut v e-športu. Blockchain DApps uporabljajo pametne pogodbe, ki ob izpolnitvi vnaprej določenih pogojev samodejno prenesejo kriptovalute. Algoritmi konsenza v verigi blokov tudi zagotavljajo, da so transakcije s kriptovalutami nespremenljive. Za deležnike to pomeni, da bodo prejeli plačila in da se transakcija ne bo odbila.

  • Večja avtonomija za igralce

Prirejanje tekem je že dolgo izziv na področju e-športa. Menedžerji pritiskajo na igralce, da namerno izgubljajo tekme. Priprava turnirjev stane ogromno denarja, zato so igralci zelo odvisni od organizatorjev in menedžerjev. Blockchain lahko igralcem omogoči večji nadzor. Organizatorji turnirjev morajo ostati nad vsemi pravili, saj so transakcije z veriženjem blokov pregledne. Poleg tega pa so sporazumi na voljo vsem za vpogled, saj so pametne pogodbe odprtokodne kode.

Številna partnerstva

Activision in Twitch sta podpisala dvoletno pogodbo v vrednosti 90 milijonov ameriških dolarjev za distribucijo Overwatch League v ZDA. Prej omenjena družba Bybit – ki je že bila pionirka kriptošportnih partnerstev s sponzorstvom nemške nogometne legende Borussie Dortmund leta 2020 – je avgusta 2021 napovedala večletno partnerstvo z ekipo za esport NAVI, ki se ponaša z bazo 18,4 milijona oboževalcev in 15 milijoni ogledov na mesec. 

Borza je v istem tednu temu hitro sledila s še tremi večletnimi sponzorskimi pogodbami: z globalno vodilno organizacijo na področju esporta Astralis z Danske, švedsko neodvisno organizacijo v lasti igralcev Alliance in Virtus.pro, najprestižnejšo profesionalno ligo v Rusiji.  Ti štirje dogovori bodo ime in poslanstvo podjetja Bybit približali skupnemu občinstvu 28,7 milijona ljudi.

Interesi sponzorjev, kot je Bybit, pa so tudi širši od komercialnih. V skladu z globalno in skupnostno naravo obeh dejavnosti želi Bybit s svojim sponzorstvom okrepiti te skupne ideale in razširiti finančno pismenost med glavno, mlado populacijo e-športa.

Igračarstvo

Ambiciozni podjetniki ustvarjajo tudi platforme za tekmovalno igranje igric, ki temeljijo na tehnologiji veriženja blokov. Podjetje FirstBlood Technologies na primer z uporabo decentraliziranega protokola Dawn od leta 2016 upravlja spletno platformo za tekmovalno igranje. Oktobra leta 2020 sta se integrirala z MakerDAO, da bi na platformo prinesli decentralizirano integracijo stablecoinov.

NFT kot prihodnost igračarstva

Metaverse večinoma velja za prihodnost interneta in pandemija je tekom družbene izolacije dala konceptu dodatni zagon. Fortnite je že gostil virtualne koncerte, ki so bili v realnem času namenjeni milijonskemu občinstvu. Platforme, kot sta Realm in Star Atlas, poskušajo ta podvig ponoviti na verigi blokov, hkrati pa v mešanico dodajajo NFT. Če morajo igralci med igranjem zaslužiti, bi bilo lahko nagrajevanje z NFT in kriptožetoni, ki jih je mogoče prodati, ena od možnosti zanje.

NFT-ji so se vrnili v stilu, saj blockchain inovatorjem omogočajo ustvarjanje edinstvenih in enkratnih digitalnih sredstev. Tako lahko igralci zbirajo sredstva v igrah, ki so varno shranjena na verigi blokov.

Priljubljeni YouTuber in igralec PewDiePie, ki ima na YouTubu več kot 111 milijonov naročnikov, je nedavno podprl igro obogatene resničnosti Wallem, ki temelji na tehologiji blockchain. V igri Wallem se NFT žetoni uporabljajo za skine in druge predmete v igri, medtem pa žetoni, ki temeljijo na Ethereumu, nagrajujejo igralce. Na trgu se pojavljajo številni “Wallemi”, vrzel med kriptovalutami in igrami pa se iz minute v minuto manjša.

Play-to-earn igre

Play-to-earn igre revolucionarno spreminjajo svet iger, saj se številni igralci kar preživljajo z igranjem iger, kot je Axie Infinity. Povedano preprosto: to so videoigre, v katerih lahko igralec prejme nagrade z realno vrednostjo. O tem smo se kar podrobno razpisali tukaj.

Pogosta in manj pogosta vprašanja

Kako bo tehnologija blockchain vplivala na igračarstvo in e-športe?

Igranje videoiger in e-športi so postali hitro rastoče področje zanimanja potrošnikov, zlasti med milenijci in generacijo Z. Blockchain igre je mogoče programirati s tokeniziranim digitalnim premoženjem. S tem digitalnim premoženjem se lahko trguje znotraj igre ali zunaj nje na javnem trgu.  Tehnologija veriženja blokov lahko ustvari tudi športne stave v realnem času z dokazljivo poštenimi izidi. Nazadnje, Ethereum omogoča uporabo izplačil na podlagi pametnih pogodb, kar odpravlja tradicionalne posrednike, ki si vzamejo znatne deleže.

Digitalni zbirateljski predmeti (tudi crypto collectibles), ki jih poganjajo NFT-ji, so za razliko od običajnih digitalnih zbirateljskih predmetov običajno edinstveni (oz. dokazano redki) in količinsko omejeni. To pomeni, da je mogoče z žetoni NFT ustvariti zbirateljske predmete “omejene izdaje”, njihovo edinstvenost pa je mogoče preveriti z nespremenljivo tehnologijo blockchain. Zaradi tega so odlično orodje, ki ga lahko klubi in ekipe uporabijo za oblikovanje digitalnih trgovalnih kartic, sredstev v igri (za e-športe in igralno industrijo) in spominkov, ki jih lahko navijači kupujejo in izmenjujejo.

Ustvarjanje identitet v obliki navijaških žetonov (fan token), ki temeljijo na tehnologiji blockchain, odpira nove izkušnje, hkrati pa ustvarja neto vrednost brez primere v obliki povečanih prihodkov navijačev, množičnega financiranja sredstev, digitalnih zbirateljskih predmetov in preverljive zvezdniške slave superfanov.  

Crowdfunding s pomočjo personaliziranih, avtomatiziranih pogodb predstavlja nov vir financiranja, ki omogoča naložbe navijačev in skupnosti. Tradicionalno financiranje običajno zahteva neugodno izgubo lastniškega kapitala, stroškov kapitala ali prihodkov za tretje osebe. Platforma za množično financiranje, zgrajena s tehnologijo blockchain, pa ligi in njenim igralcem omogoča boljše monetiziranje ter spremljanje vključenosti in zvestobe navijačev.

Če potegnemo črto

Zaradi pretežno mlade demografske populacije razvoj e-športa v prevladujočo globalno dejavnost sovpada z adopcijo kriptovalut v mainstream. Industriji se dobro dopolnjujeta in sta tudi časovno na podobni premici razvoja. Zdaj je prizorišče pripravljeno in samo še vprašanje časa je, kdaj se bo igra začela in bomo priča oživljenemu sodelovanju navijačev in igralcev iger, ki ga bodo poganjale digitalne rešitve za digitalno dobo.

Leave a Reply

Your email address will not be published.