Play-to-earn: Ali se lahko z igranjem kripto iger zasluži cela plača?

Zahvaljujoč blockchain tehnologiji se vzpostavlja nov koncept igranja video iger, ki se imenuje play-to-earn. Preverite kaj to pomeni …

Home » Play-to-earn: Ali se lahko z igranjem kripto iger zasluži cela plača?

Nobena skrivnost ni, da se je igranje iger iz pasivnega hobija spremenilo v več milijard dolarjev vredno industrijo. Zahvaljujoč tehnologiji blockchain in posledično NFT pa se je vzpostavil nov koncept play-to-earn iger, ki revolucionarno spreminjajo industrijo. Danes se številni igralci preživljajo z igranjem teh iger, kot je na primer Axie Infinity.

V 50-letni zgodovini videoiger so igre predstavljale predvsem razvedrilo. Nekaj, s čimer si lahko oddahnete od napornega delovnega dne. Zdaj pa nova generacija videoiger uporablja tehnologije veriženja blokov, kot je NFT in na ta način nagrajuje igrale s kriptovalutami. V nekaterih državah te play-to-earn igre igralcem že omogočajo, da se preživljajo z igranjem videoiger, nastajajo pa tudi štipendijski programi in akademije, ki igralcem pomagajo krmariti v tem nenavadnem novem svetu.

Medtem ko so nekateri pozdravili pojav tega koncepta in trdijo, da uporabnikom omogočajo prejemanje nagrad za dejavnost, ki bi jo prej opravljali brezplačno, so številni igralci izrazili zaskrbljenost zaradi nezaželenega vdora »kapitalizma« v svet iger, ki so primarno namenjene sproščenim pobegom iz vsakodnevne realnosti.

Kaj so torej play-to-earn igre?

Preprosto povedano so to videoigre, v katerih lahko igralec prejme nagrade z neko realno vrednostjo. Čeprav ljudje že vrsto let zaslužijo denar z igranjem videoiger s praksami, kot so “gold farming” in s prodajo opreme v neuradnih tržnicah za predmete v igri, je pojav tehnologije veriženja blokov in NFT bistveno spremenil pravila igre.

Kot že najverjetneje veste, NFT žetoni (non-fungible tokens) so kriptografsko edinstveni žetoni, s katerimi je mogoče dokazati lastništvo vsebine, kot so slike ali glasba. V blockchain igrah uporabnikom omogočajo prevzem lastništva predmetov v igri, kot so virtualna oblačila ali zemljišča. V nasprotju z običajnimi igrami, kjer so predmeti v igri shranjeni v ločenih podatkovnih omrežjih in so v lasti podjetij, ki so ustvarila igro, si lahko igralci z NFT dejansko prilastijo edinstvene predmete, ki jih kupijo. Poleg tega lahko NFT, ko je enkrat v vaši lasti, prosto prodate zunaj platforme, na kateri je bil ustvarjen, kar pri običajnih igrah ni mogoče.

To pomeni, da je mogoče z NFT, ki predstavljajo predmete v igri, trgovati in jih prodajati za fiat valuto na kateri koli NFT tržnici. Ker so ti NFT redki, imajo realno vrednost. Pri običajnih igrah ni druge spodbude za igranje kot zgolj užitek. Razmerje je enosmerno: za igro plačujete, in če niste profesionalni igralec e-sporta ali streamer z veliko sledilci, svojega igralnega časa nikoli ne boste mogli monetizirati. Nasprotno pa blockchain igre igralcem ponujajo možnost, da zaslužijo pravi denar. Ker tehnologija veriženja blokov uporabnikom omogoča transakcije, ne glede na to, kje so, lahko igralci prenesejo vrednost in dobijo plačilo za igro ne glede na to, kdo so in kje na svetu se nahajajo. Globalizacija in demokratizacija iger zato s tem konceptom hodita z roko v roki.

2021: leto vzpona play-to-earn iger

Največja play-to-earn igra je Axie Infinity, igra v slogu Pokemona, ki jo je leta 2018 predstavil neodvisni studio Sky Mavis. V tej igri igralci zbirajo virtualna bitja, imenovana Axie, ki jih predstavljajo NFT-ji. Vsak Axie ima edinstvene prednosti in slabosti, igralci pa lahko med igranjem doživljajo pustolovščine, se borijo in vzrejajo svoje Axieje. Igralci kot nagrado za bitke dobijo kriptožetone Smooth Love Potion (SLP), z žetoni Axie Infinity Shard (AXS) pa glasujejo o odločitvah v zvezi z igro in njenim prihodnjim razvojem.

Z 2,8 milijona dnevnih uporabnikov in skupnim obsegom trgovanja v višini 3,8 milijarde dolarjev je igra Axie Infinity postala ena od prevladujočih play-to-earn iger – v državah, kot sta Filipini in Indonezija, pa ljudje igrajo Axie celo zato, da preživljajo svoje družine. Obstajajo recimo zanimive zgodbe, ko so prebivalci teh držav z igranjem Axie Infinityja zaslužili za celo hišo. Pojavili so se tudi programi “štipendiranja Axie”, kot jih ponuja podjetje Yield Guild Games in ki lastnikom Axiejev omogoča, da svoje NFT posodijo drugim igralcem.

Play-to-earn igre tudi bistveno pripomorejo k večji splošni adopciji kriptovalut. Po besedah soustanovitelja igre Axie Infinity Aleksandra Leonarda Larsena polovica igralcev te igre še nikoli ni uporabila nobene aplikacije za kriptovalute. Vendar pa so za igranje igre potrebna sredstva – preden lahko začnete igrati, morate kupiti tri Axiejeve NFT-je – vsak od njih lahko stane več sto dolarjev. Da bi rešili to težavo, namerava Axie uvesti brezplačne začetne osmice z omejenimi možnostmi zaslužka, da bi novi igralci lažje okusili igro.

Axie Infinity pa ni edina play-to-earn igra

Drugi tovrstni projekti združujejo NFT igre z elementi decentraliziranega financiranja (DeFi). Aavegotchi, eksperimentalno zagonsko podjetje, ki ga financira DeFi Aave, omogoča igralcem, da stakajo Aavove aTokene v NFT risana bitja. To pa pomeni, da vsak Aavegotchi ustvarja donos na Aave.

Potencial NFT-jev in play-to-earn iger je privabil tudi mainstream gamersko industrijo. Francoski velikan videoiger Ubisoft je že napovedal načrte za Ubisoft Quartz, platformo, ki igralcem omogoča zaslužek in nakup NFT na podlagi verige blokov Tezos. Vendar so se drugi založniki, ki so se podali v vode NFT, srečali z burnim odzivom igralcev; razvijalec igre S.T.A.L.K.E.R. 2, družba GSC Game World, je po kampanji igralcev na Twitterju opustila načrte za vključitev NFT v igro. Nekateri igralci, ki so že zdaj ogorčeni nad monetizacijo iger s strani založnikov z modeli “pay-to-win”, menijo, da je “play-to-earn” korak predaleč. Trdijo, da bo uvedba realnih gospodarskih modelov in spodbud spremenila igre iz eskapistične zabave v povsem kapitalistični sektor “investotainment”.

Play-to-earn igre v nastajanju

Vse več blockchain projektov se usmerja na področje “play-to-earn”, med katerimi je morda najbolj znana serija NFT avatarjev Bored Ape Yacht Club, ki je v svojem načrtu med drugim napovedala lastno prihajajočo play-to-earn igro. O BAYC in njihovih visokih ambicijah smo poročali pred kratkim, med drugim so tudi izdali svojo lastno kriptovaluto ApeCoin.

Še eden izmed podobnih projektov je The Forgotten Rune Wizard Cult, ki je napovedal sodelovanje z metaverse razvijalcem Bisonic. Projekt načrtuje uporabo modela “create-to-earn”, v katerem bo skupnost v zameno za nagrade ustvarjala igralno zgodbo in NFT po meri. Čeprav se semantika nekoliko razlikuje, ni dvoma, da bodo čarovniki igrali v svetu, kjer bodo lahko imeli v lasti zemljišča, zbirali vire, izdelovali predmete, kovali NFT in dejansko pomagali graditi virtualni svet okoli sebe.

Loopify je priznani zbiratelj, pisec in ustvarjalec NFT, ki je nedavno tvitnil, da bo leto 2022 “leto za blockchain igre”. Svoj denar je vložil v razvoj množične večigralske spletne igre vlog (MMORPG) Treeverse. Treeverse, ki spominja na klasične igre, kot je dobri stari Runescape, bo igralcem omogočal izmenjavo sredstev v igri v obliki NFT in jih tudi nagrajeval za igranje. Trenutno je Treeverse še vedno v javni alfa fazi, saj ekipa še naprej izpopolnjuje umetnost v igri, ki se zgleduje po minimalističnem dizajnu iger, kot so Journey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild in Valheim.

Kaj pa metaverse?

Vzporedno s play-to-earn igrami se razvija koncept metaverse, skupni virtualni svet, v katerem uporabniki komunicirajo kot avatarji, se srečujejo, delajo skupaj in seveda igrajo igre. Metaverse vklučuje tako tehnologijo blockchain kot NFT in kriptovalute. Metaverse platforme, kot so The Sandbox, Decentraland in CryptoVoxels, že prinašajo NFT v skupni virtualni svet, medtem ko so glavna podjetja, kot so Facebook (zdaj preimenovan v Meta, kar povedno kaže na njihove ambicije), Adidas in Samsung, že pustila svoj začetni pečat v metaversu.

Čeprav smo šele v zgodnji fazi razvoja metaversa, smo že priča revolucionarnim dogodkom, kot so koncerti in srečanja v živo. Igre bodo zagotovo sledile; z obljubo o interoperabilnem svetu metaverse in NFT, ki omogočajo prehod med metaverse platformami, bi lahko delovale kot močan katalizator za play-to-earn igre.

So play-to-earn igre hiša iz kart?

Ko je število dnevno aktivnih igralcev Axie Infinityja v letu 2021 skokovito naraslo, se je zvišala tudi cena Axijev in SLP, kar je sprožilo vprašanja o trajnostnem razvoju igre. Sky Mavis zasluži prihodke od igre predvsem z vzrejo in tržnimi pristojbinami, Axie Infinity pa je ustvaril več kot 1,2 milijarde dolarjev prihodkov. Igra je pritegnila tudi bogate podpornike, med katerimi je tudi ameriški milijarder in lastnik NBA kluba Dallas Mavericks (kjer igra tudi naš zlati deček Donke) Mark Cuban.

Vendar nekateri analitiki gamerske industrije pravijo, da je njen poslovni model nevzdržen, in opozarjajo, da so potrebni novi igralci, da bo denar še naprej prihajal. Jonathan Teplitsky iz podjetja Horizen Labs, ki se ukvarja z veriženjem blokov, je opozoril, da je večina iger, pri katerih je mogoče zaslužiti, “hiša iz kart”, ki jo poganjajo začetna histerija in cenovne špekulacije.

Pravi, da celoten sistem dobro deluje, dokler je podjetje Axie polno denarja in pripravljeno poganjati ogromen marketinški stroj. Toda če želi podjetje preživeti naslednji tržni zlom, bo moralo v svojo igro vgraditi nekaj resnične uporabnosti, ki ne bo odvisna od razpoloženja na trgih. Soustanovitelj in izvršni direktor Sky Mavis Trung Nguyen pa je po drugi strani povedal, da igra Axie Infinity, ki je delno v lasti igralcev, ni igra z ničelno vsoto, saj poleg denarne vrednosti lahko ljudje od igre dobijo še veliko drugih stvari.

Če potegnemo črto

Navsezadnje sta vpliv in moč play-to-earn nezanemarljiva, saj koncept ponuja okolje, kjer ima vsakdo od koder koli možnost, da zasluži za preživetje s preprostim igranjem iger. Po drugi strani pa del publike trdi, da bo uvedba realnih gospodarskih modelov in spodbud spremenila igre iz eskapistične zabave v povsem kapitalistični sektor in posledično se bo izgubil čar. Kaj pa menite vi?

Dodaj odgovor