Prihodnost športa: Kako se šport prepleta s tehnologijo blockchain

Home » Prihodnost športa: Kako se šport prepleta s tehnologijo blockchain
crypto com arena

Tudi šport je kot pomembna panoga spoznal potencial, ki ga lahko kriptovalute in blockchain tehnologije prinesejo v smislu dodatne monetizacije. Ta tehnologija je omogočila nove načine sodelovanja z navijači, privabljanja sponzorjev in vključevanja globalnega trga, ki so bili pred desetletji nepredstavljivi. Strastni navijači, ki so dan danes vsi pripadniki digitalne tehnologije, športne in s šoortom povezane vsebine uživajo bistveno dlje od samo dejanskega trajanja tekme. Ekipe, klubi in športni organi vztrajno uvajajo inovacije, da bi preživeli v novi digitalni dobi in izpolnili pričakovanja navijačev.

Vpliv COVID-19 na športno industrijo

Športna industrija se je morala odzvati na omejitve, ki jih je v panogo prinesla pandemija COVID-19. Tako je oblikovala nove strategije, s katerimi je zagotovila, da klubi in navijači ostanejo povezani v socialno izoliranem svetu. Industrija je spoznala, da lahko tehnologija veriženja blokov revolucionarno spremeni tokove prihodkov in navijaško izkušnjo z večjim številom kriptosponzorstev, navijaških žetonov, NFT-jev ali celo z vstopom ponudnikov blockchaina na trg.

Partnerstva in sponzorstva

Sponzorstva so pripomogla k večji ozaveščenosti gledalcev in vlagateljev o kriptovalutah v času, ko so se kriptovalute vse bolj začele pojavljati v medijih in vsakdanjem življenju. V začetku 2021 so prišle v mainstream.

Najbolj prelomna sodelovanja

Na spodnjem seznamu predstavljamo nekaj pomembnih primerov športnih ekip, ki so razširile svoje oglaševalske proračune, da bi sodelovale z novimi in prihajajočimi kripto platformami in tako pridobile dodatno prepoznavnost blagovne znamke:

Aston Martin in Crypto.com (2021)
Aston Martin in Crypto.com (2021)
  1. 2014: Sponzorska pogodba, ki sta jo decembra 2014 podpisala ameriški procesor za plačevanje z bitcoini BitPay in ESPN Events, je bila ena prvih zabeleženih pobud za trženje kriptovalut. BitPay je sponzoriral tudi St Petersburg Bowl, letno nogometno tekmo po koncu sezone za visoke šole v ZDA, da bi promoviral bitcoin.
  2. 2018: Leta 2018 so se kriptosponzorstva tekom bikovega trenda razmahnila, ko je CashBet Coin začel sodelovati z nogometnim klubom Arsenal kot ekskluzivni in uradni partner kluba na področju veriženja blokov. Dogovor je bil namenjen promociji uvedbe kovanca CashBet, kriptovalute, ki je posebej zasnovana za uporabo na platformah spletnih iger na srečo družbe CashBet.
  3. 2020: eToro je za promocijo svoje storitve trgovanja s kriptovalutami sodeloval z več ekipami Premier League – v celoti plačano z bitcoini. Do septembra 2020 je platforma postala ena največjih evropskih nogometnih sponzorjev klubov, kot so Tottenham Hotspur FC, Brighton & Hove Albion FC, Cardiff City FC, Crystal Palace FC, Leicester City FC, Newcastle United FC in Southampton FC. eToro predlaga, da se kripto tehnologija lahko uporablja za preverjanje pristnosti trgovskega blaga, zmanjšanje prekupčevanja z vstopnicami in tudi za prenose igralcev.
  4. 2021: Leto nazaj je Aston Martin Cognizant Formula One postala prva ekipa Formule 1, ki je sodelovala s podjetjem za kriptovalute. Crypto.com je platforma z več kot desetimi milijoni aktivnih uporabnikov in bo nedvomno omogočila večjo izpostavljenost blagovne znamke na avtomobilih Aston Martin F1 na tekmovanjih po vsem svetu. Crypto.com in njihovo vlogo pri povezovanju športa in kriptovalut bomo obravnavali nižje v članku. Prav tako pa v tem pogledu ne zaostaja FTX s številnimi partnerstvi v 2021 (in 2022).

2022: Super Bowl

Na enem največjih svetovnih športnih dogodkov so pod žarometi poleg športnikov pristale – kriptovalute. Novo poročilo kaže, da so se oglasi na Super Bowlu številnim tehnološkim podjetjem obrestovali ne le z vidika izpostavljenosti, temveč tudi z namestitvami aplikacij. Pa vendar je bil Coinbaseov viralni oglas – ki je na črnem zaslonu kot stari ohranjevalnik zaslona DVD-jev le poskakoval s kodo QR – boljši od preostale skupine, saj so se namestitve aplikacije po predvajanju Super Bowla v nedeljo, 13. februarja, v primerjavi s prejšnjim tednom povečale za 309 %, naslednji dan pa še za dodatnih 286 %.

Med prvimi petimi aplikacijami, katerih oglasi so zagotovili močno rast prenosa, so bile tri aplikacije za kriptovalute. Poleg Coinbase je platforma za trgovanje s kriptovalutami eToro 13. februarja v primerjavi s prejšnjim tednom povečala število namestitev aplikacije za 132 %, 14. februarja pa za 82 %. Medtem je borza kriptovalut FTX, v katere oglasu je nastopil zvezdnik serije “Curb Your Enthusiasm” Larry David, 13. februarja v primerjavi s prejšnjim tednom zabeležila 130% rast prenosov, naslednji dan pa 81%. Skupaj so se namestitve borz Coinbase, eToro in FTX v ZDA 13. februarja v primerjavi s prejšnjim tednom povečale za 279 %. To se je nadaljevalo tudi naslednji dan, ko je tedenska rast prenosov dosegla 252 %.

Uporaba tehnologije blockchain in kriptovalut v športu

Bitcoin in druge kriptovalute so prav tako vključene in sprejete kot plačilne metode. S kriptovalutami lahko navijači kupujejo vstopnice in trgovsko blago, klubi pa plačujejo plače igralcev in prestopne provizije. Športni klubi in organizacije so imeli koristi od tehnologij veriženja blokov tudi z uvedbo varnejših in preglednejših trgov za izmenjavo vstopnic. Tukaj je nekaj primerov praktične uporabe tehnologije blockchain v športu:

  • Turški nogometni klub Harunustaspor je v začetku leta 2018 postal prvo nogometno moštvo na svetu, ki je igralca kupilo z bitcoini. Igralec Omar Faruk Kiroglu (22 let) je kot del posla s Harunustasporjem prejel 0,0524 v Bitcoinu (385 funtov) in ₺2.500 (470 funtov).
  • Mednarodna podjetja za plačilne storitve, kot sta Wirex in Epayments, so navijačem ponudila možnost nakupa vstopnic za svetovno prvenstvo v nogometu 2018 v bitcoinih, litecoinih in ethereumu. Poleg tega je kaliningrajska hotelska veriga Apartments Malina objavila, da lahko stranke rezervirajo in plačajo nastanitev z uporabo bitcoinov.
  • Julija 2018 je nogometni klub Gibraltar United delno izplačeval plače svojim igralcem v kriptovaluti, potem ko je sklenil dogovor o partnerstvu s kripto platformo Quantocoin. Quantocoin je tudi 25% lastnik italijanskega nogometnega kluba Serie C Rimini FC 1912, ki je postal prvi nogometni klub, ki ga je kupilo kripto podjetje. Pobuda je sledila novim predpisom, ki jih je takrat uvedla vlada Gibraltarja in so podjetjem omogočili, da se vključijo v začetne ponudbe kovancev (Initial Coin Offering -ICO).

Navijaški žetoni (fan tokens) in kriptovalute

Ena najzanimivejših inovacij na stičišču med športom in tehnologijo blockchain se je zgodila s pojavom žetonov za sodelovanje navijačev (fan engagement token). To je “popolnoma zamenljiv digitalni” žeton, ki navijačem omogoča dostop in vpliv na določene odločitve njihove priljubljene športne ekipe. Žetoni dajejo lastniku pravico do glasovanja o klubskih zadevah, kot so oblikovanje kompletov, imena vadbišč ali izbira dobrodelnih pobud. Žeton je podoben članski izkaznici, ki navijačem zagotavlja ekskluzivne nagrade, vključno s posebnim dostopom VIP in obravnavo na različnih dogodkih.

Različna podjetja so se koncepta lotila na različne načine. Chiliz ($CHZ), kriptovaluta in platforma Socios, ponuja žetone za sodelovanje navijačev, ki se osredotočajo na šport in e-šport. Socios navijačem omogoča, da glasujejo o odločitvah, na primer o tem, s kom bo nogometni klub igral na “prijateljskih tekmah”. Glasovalna moč na platformi Socios ne zajema institucionalnih odločitev ali odločitev o upravljanju podjetij.

PSG Fan Tokens ($PSG)
PSG Fan Tokens ($PSG)

Paris Saint-Germain in Juventus sta postala prva velika nogometna kluba, ki sta sodelovala z družbo Socios.com. Žetona za navijače $PSG in $JUV kotirata na vodilnih svetovnih borzah Binance, Paribu in Upbit. Do zdaj je s Chilizom sodelovalo še veliko več vodilnih športnih organizacij, med njimi FC Barcelona, Atlético de Madrid, AS Roma in Istanbul Başakşehir, pa tudi organizacije za e-šport, kot so Heretics, NAVI, Alliance in OG. Chiliz je prav tako sklenil sporazume z organizacijama UFC in MMA.

Fan tokeni se ustvarijo in razdelijo med oboževalce prek ponudbe Fan Token Offering (FTO),podobno kot pri ICO. Za razliko od prve javne ponudbe (IPO) navijaški žetoni ne predstavljajo lastništva delnic katerega koli športnega kluba – vendar je ta podvig še vedno izjemno donosen. FC Barcelona ($BAR) je na primer v manj kot dveh urah po začetku prodaje na borzi Chiliz ustvaril 1,3 milijona ameriških dolarjev. $BAR žetoni so bili prodani v 106 različnih državah.

Šport in NFT

Še ena »kripto veja«, ki se uveljavlja v športu, je NFT. NFT predstavljajo široko paleto edinstvenih materialnih in nematerialnih predmetov, shranjenih v digitalnih denarnicah, od zbirateljskih športnih kart do virtualnih nepremičnin in celo digitalnih športnih copat. Vsak NFT predstavlja edinstven digitalni predmet. Trg trgovalnih kartic in zbirateljskih predmetov je večmilijonska industrija, ki navijačem omogoča, da športne trenutke ovekovečijo na slikah in v drugih različnih medijih. NFT vsebujejo tudi razlikovalne informacije, ki so edinstvene in jih je mogoče zlahka preveriti v omrežju veriženja blokov – vsaka ima večjo vrednost, saj vsakega posameznega NFT ni mogoče ponoviti. Spodaj navajamo 2 večja projekta:

  1. NBA Top Shot: Ponuja zbirko digitalnih predmetov z licenco NBA. Gre za sistem trgovalnih kartic, ki temelji na tehnologiji blockchain in je ustvaril več kot 230 milijonov ameriških dolarjev bruto prodaje. Storitev uporabnikom omogoča nakup in prodajo kratkih posnetkov, ki prikazujejo vrhunce tekem najboljših košarkarjev. Vsak uporabnik je lastnik edinstvenega posnetka z vrhunci, ki je edinstven zaradi svoje posebne serijske številke (npr. obstaja 20 000 izvodov posnetka z vrhunci in Janez Novak je lastnik številke 14 210 tega posnetka z vrhunci).
  • FC Bayern Munich: Svetovno znani bavarski nogometni klub je poročal o partnerstvu s fantazijsko nogometno igro Sorare, ki temelji na verigi blokov Ethereum. O igri Sorare je že poročal Sport Shorts, ko je leta 2019 sodelovala z belgijsko prvo ligo. Platforma igralcem omogoča nakup in prodajo digitalnih nogometnih kart v omejeni izdaji, zbiratelji pa lahko izmenjujejo kartice igralcev, gradijo ekipe in pridobivajo nagrade na podlagi resničnih dosežkov.
FC Bayerrn v partnerstvu s Sorare
FC Bayerrn v partnerstvu s Sorare

Crypto.com: kripto velikan, ki želi preko športnih pogodb doseči 1 milijardo uporabnikov

Najverjetneje ni kripto borze, ki bi se na Super Bowlu bolje obnesla kot Crypto.com z oglasom na nedeljskem Super Bowlu in s 700 milijoni dolarjev vrednim lanskim dogovorom za preimenovanje Staples Centra v Los Angelesu v Crypto.com Areno.

Še pred letom dni svetovni javnosti nepoznano zasebno singapursko podjetje v želji, da bi povečalo število svojih uporabnikov, objavilo bleščeč oglas za Super Bowl skupaj z velikimi blagovnimi znamkami, kot so Budweiser, GM in Pringles, ter konkurenčnimi kripto platformam, ki smo jih omenili zgoraj. Lani je platforma v 20 državah začela oglaševalsko kampanjo v vrednosti 100 milijonov dolarjev z igralcem Mattom Damonom v glavni vlogi, sklenila sponzorske pogodbe s Philadelphia 76ers, Ultimate Fighting Championship in Formula 1 Racing ter dobila 20-letne pravice za poimenovanje nekdanjega centra Staples Center.

Njihova agresivna marketinška kampanija je sprožila dvome. Nekateri menijo, da je vse to znak, da se bo razburkan trg kriptovalut kmalu razpočil. Prav tako je preimenovanje Staples Centra v Ctypto.com areno vsaj na začetku sprožilo več slabih kot pozitivnih reakcij.

Po podatkih raziskovalne platforme CryptoCompare je Crypto.com, ki so ga leta 2016 ustanovili podjetniki iz Hongkonga, 6. največja kripto borza po dnevnem obsegu trgovanja. Ima več kot 10 milijonov uporabnikov, vendar želi doseči eno milijardo in postati top 20 globalna blagovna znamka, je povedal izvršni direktor Kris Marszalek.

Če potegnemo črto

Večmilijonske naložbe podjetij za kriptovalute v športne posle so namenjene predvsem vzpostavljanju legitimnosti in sodelovanja s športnimi navijači. Po podatkih podjetja za športno analitiko Nielsen Sports so se kripto posli s športnimi ekipami in ligami v letu 2021 povečali za več kot 100 %, do leta 2026 pa naj bi dosegli 5 milijard dolarjev.

Zagotovo bo prihodnost prinesla večjo adopcijo in preplet kripto in športnega sveta. Toda kljub velikemu zanimanju za digitalno valuto se morajo športni klubi in navijači tudi zavedati tveganj, ki jih prinaša ta nova tehnologija. Vrednost kriptožetonov je še vedno nestanovitnaa, kljub fenomenalni rasti in napredku pa je pravno in regulativno okolje še vedno negotovo. Zaradi volatilnosti na tem področju bodo morala športna podjetja sprejeti ureditve, s katerimi bodo zavarovala nepredvidene situacije in tako prihranila denar v primeru nihanja vrednosti. Vendar pa vzpon kriptožetonov vsekakor prinaša novo priložnosti in vznemirjenje za športni svet.

Dodaj odgovor